Automobilový koncern Stellantis začal dodávat první dodávky na vodík

Automobilový koncern Stellantis začal vyrábět a doručovat jejich první sériové dodávky na vodík. Jedná se o modely Opel Vivaro-e Hydrogen a Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Oba modely nabízí WLTP dojezd 400 km a doplnění paliva do 3 minut. V dodávkách se nachází 10,5 kWh lithium-iontová baterie a 45 kW palivový článek společně s nádržemi, které pojmou až 4,4 kg vodíku. Vodíkové dodávky uvezou stejné množství nákladu jako jejich dieselové protějšky. 

Toyota začne vyrábět svou 2. generaci palivových článků i v Evropě

Japonská automobilka Toyota ohlásila začátek výroby své druhé generace kompaktních palivových článků v Evropě. Od ledna 2022 začne vyrábět v Bruselu palivové články, které jsou oproti předchozí generaci lehčí, kompaktnější a mají vyšší výkon. Moduly jsou k dispozici ve dvou podobách, jeden má podobu ''kostky'' a druhý je plochý. Tato kompaktnost zajišťuje flexibilitu využití pro řadu aplikací.

Od ledna začne výroba ve výzkumné a vývojové továrně v Bruselu. Důvodem pro volbu Evropy je její velká poptávka po vodíkových řešení, která za poslední roky signifikantně narostla. Cílem je rozšířit výrobu a nabízet palivové články zákazníkům co nejrychleji.

Pro více informací: https://newsroom.toyota.eu/toyota-starts-european-production-of-2nd-generation-fuel-cell-modules/

Den vodíkových technologií na VŠCHT

3. prosince 2021 proběhl v prostorách Národní technické knihovny v Dejvicích Den vodíkových technologií. Součástí programu bylo kromě prezentace vysokých škol i představení celé řady společností, které se aktivně zajímají o rozvoj vodíkového hospodářství v České republice. Událost proběhla fyzicky. Akce nebyla nahrávána.

Nová iniciativa Clean Hydrogen Partnership a souhrn 750 vodíkových projektů, i to bylo součástí Evropského vodíkového týdne

V týdnu od 29. listopadu do 3. prosince se konal tzv. Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week). Událost byla organizována Evropskou komisí a Společným podnikem pro palivové články a vodík (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking – FCH JU). V rámci vodíkového týdne došlo k odhalení nástupce FCH JU, nově se iniciativa bude jmenovat Partnerství pro čistý vodík (Clean Hydrogen Partnership nebo Clean Hydrogen Joint Undertaking) a bude v následujícím víceletém finančním rámci oplývat podporu v hodnotě až 2 miliard eur. Evropská aliance pro čistý vodík (European Clean Hydrogen Alliance) také na akci odhalila 750 vodíkových projektů z celé Evropy.

Francie podpoří vodík až 9 miliardami eur do roku 2030

Franzouský prezident Emanuel Macron oznámil, že Francie poskytne další financování na podporu bezuhlíkové a ekologické výroby vodíku v hodnotě 1,9 miliard eur. Celková národní podpora dosáhne do roku 2030 asi 9 miliard eur.

Rozvoj nákladních automobilů poháněných vodíkem zrychluje

Rozvoj těžké nákladní dopravy, která jako palivo využívá vodík, pokračuje. Tento příspěvek je krátkým výčtem z blogu Fuel Cell & Hydrogen Energy Association a řady dalších zdrojů, mapující nové přírůstky v tomto rapidně se rozvíjejícím sektoru. Jednotlivé společnosti budou v tomto článku jmenovány postupně vždy s informacemi k jejich nabízenému řešení.

Obří továrna na výrobu téměř 1900 tun modrého vodíku denně v americké Louisianě

V americké Louisianě vznikne obří továrna na výrobu modrého vodíku v hodnotě 4,5 miliardy dolar (100 miliard korun). O výstavbu komplexu se postará společnost Air Products, která jej také bude provozovat. Továrna by měla zachytit až 95 % veškerých emisí CO2 a tím uchovat až 5 milionů tun tohoto plynu v geologickém podloží, které je pro ukládání oxidu uhličitého v Louisianě příhodné. Od roku 2026 by měl komplex vyrábět denně až 21 milionů metrů krychlových vodíku, to se rovná přibližně 1900 tunám vyrobeného vodíku denně. Vodík bude mimo jiné využit i k výrobě modrého amoniaku pro mezinárodní světový obchod s vodíkem.

5 významných výrobců nákladních vozidel získalo podporu od americké vlády

Celkem 5 světově významných výrobců nákladních vozidel získalo na začátku listopadu 2021 podporu od americké vlády v hodnotě až 127 milionů dolarů, která má za cíl financovat vývoj nákladních automobilů na čistý pohon po dobu následujících 5 let. Součástí balíčku je i podpora nákladních automobilů s palivovými články na vodík. Iniciativa ‚‚SuperTruck 3‘‘ podpoří střední a těžkou nákladní dopravu s cílem zvýšit účinnost těchto vozidel a snížit emise skleníkových plynů.

Renault představil vodíkovou dodávku HYVIA s dojezdem až 500 km

Společnost Renault Group představila výsledky svého dlouholetého projektu HYVIA. Těmi je bezemisní vodíková dodávka Renault Master Van H2-TECH prototype, která je schopná na jednu nádrž ujet až 500 km. Dodávka nabízí až 12 metrů krychlových prostoru a ke koupi by měla být dostupná v roce 2022. Do dodávky je namontován 30 kW palivový článek, 33 kWh baterie a nádrže schopné pojmout 6 kg vodíku. Celý vůz bude vyráběn ve Francii.

Středoevropský vodíkový koridor propojí Ukrajinu s Německem

Celkem čtyři provozovatelé plynárenských soustav z Německa, České republiky, Slovenska a Ukrajiny představili 15. září 2021 svůj projekt zaměřený na utvoření vodíkového koridoru střední Evropou. Společnosti Net4Gas, Eustream, OGE a Gas TSO of Ukraine počítají s přepravou vodíku z oblastí na Ukrajině, kde se v budoucnu bude vyrábět vodík zejména z obnovitelných zdrojů energie. Ukrajina nabízí vynikající podmínky pro masivní a ekologickou produkci vodíku z fotovoltaických panelů a větrných elektráren. Společnosti tvrdí, že Středoevropský vodíkový koridor nabídne možnost dodávat značné množství vodíku do německých průmyslových center již od roku 2030.

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.