Alstom a České dráhy představí v České republice první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě

Náš člen Alstom představí už 17. května v České republice vůbec první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě. Alstom na akci ''Alstom Coradia iLint Railshow'' spolupracuje s českým dopravcem České dráhy. Společnou ambicí obou společností je zdůraznit potenciál vodíku v oblasti železničních řešení, a to zejména tam, kde je elektrizace příliš nákladná. Na základě společné dohody s Českými dráhami přiveze Alstom vodíkový vlak do ČR a na Slovensko v období od 16. až do 25. května. Vodíkový vlak je poháněn palivovým článkem a dosahuje maximální rychlosti 140 km/h. V praxi je schopný ujet na jedno natankování vzdálenost až 1000km. Přijďte se na vlak podívat v řadě českých měst, harmonogram naleznete v článku.

20 evropských firem vyrábějících elektrolyzéry podepsalo společnou deklaraci o navýšení výrobních kapacit

20 zástupců evropských společností vyrábějících elektrolyzéry se sešlo 5. května v Bruselu, aby podepsalo společné memorandum o spolupráci na rozvoji výrobních kapacit. Současná výrobní kapacita elektrolyzérů je jen v Evropě odhadována na 1,75 GW výkonu ročně. Společnosti deklarují, že do roku 2025 navýší výrobní kapacity na 17,5 GW ročně. Cílem zároveň je do roku 2030 budovat další kapacity tak, aby byly splněny cíle Evropské unie představené v novém draftu plánu REPowerEU, jehož finální podobu by Komise měla představit už 18. května.

Nový revoluční tanker převeze až 37 500 m3 kapalného vodíku

Společnost C-Job Naval Architects představila nový prototyp tankeru na zkapalněný vodík, který je schopný přepravit až 37 500 m3 vodíku. Takovéto množství vodíku by mělo stačit na jednorázové natankování přes 400 000 vozů Hyundai Nexo. Společnost, která představila nový prototyp, plánuje nasadit tanker na převoz obnovitelného vodíku vyrobeného ve Skotsku do Německa. Tanker by měl být na přepravu obnovitelného kapalného vodíku nasazen v roce 2027.

Největší vysokoteplotní elektrolyzér na světě dosáhl rekordní účinnosti 84 %

V rámci projektu GrInHy2.0, na kterém spolupracují jedna z největších evropských oceláren Salzgitter AG se společností Sunfire, zaměřující se na technologii vysokoteplotní elektrolýzy, došlo k dalšímu průlomu. Vysokoteplotní elektrolyzér dosáhl poprvé výroby asi 200 Nm3 vodíku za hodinu s elektrickou účinností 84 %. Standardní alkalické a PEM systémy většinou operují s účinností mezi 60 – 70 %.

Trh s elektrolyzéry by měl do roku 2031 vyrůst až o 8000 %, Evropa bude lídrem

Společnost Guidehouse Insights vydala v uplynulých týdnech  report k trhu s elektrolyzéry. Dle něj by měl tento překotně se rozvíjející sektor růst exponenciálně a průměrně asi o 62,6 % ročně. Zpráva počítá, že z roční kapacity na výrobu elektrolyzérů, která v roce 2022 čítá asi 1,3 GW, by v roce 2031 měla být výroba asi 104,6 GW elektrolyzérů ročně.

Společnost Siemens Energy začne v Berlíně od roku 2023 vyrábět 1 GW PEM elektrolyzérů ročně

Siemens Energy začne od roku 2023 vyrábět sériově až 1 GW PEM elektrolyzérů ročně. Společnost plánuje výrobu rozšiřovat v následujících letech, aby zvládla pokrýt stoupající poptávku. Výroba elektrolyzérů započne v lokalitě Huttenstrasse v Berlíně v již zbudované hale, kde se v současnosti vyrábějí zejména plynové turbíny, které jsou již dnes schopné spoluspalovat až 50 % vodíku. Výstavba továrny by měla vyjít asi na 30 milionů eur.

Stáhněte si prezentace z Hydrogen Days 2022

Vážení účastníci letošního Česko-německého vodíkového dne a navazujících Hydrogen Days 2022. Chtěli bychom Vám ještě jednou moc poděkovat za Vaši účast. Věříme, že se Vám akce líbila stejně jako nám. Pokud se chcete podívat na záznam, případně stáhnout prezentace z Česko-německého vodíkového dne, využijte prosím níže zpřístupněné odkazy.

Německo spustí první aukci na import vodíku v rámci H2Global

Německá iniciativa H2Global, která má za cíl podpořit rozvoj vodíkového hospodářství ve třetích zemí s cílem importovat vyrobený vodík do Německa, spustí v druhém kvartálu roku 2022 první aukci na desetiletý kontrakt. Podpořen by měl být import tzv. zeleného amoniaku, tedy energetického nosiče, který je možné využít na přepravu vodíku na dlouhé vzdálenosti. Aukce počítá se spuštěním importu v roce 2024.

Společnost HyPoint přichází s řešením signifikantně zvyšujícím dolet vodíkových letadel

Společnost HyPoint, zabývající se vývojem řešení pro bezemisní leteckou dopravu na bázi vodíkových paliv, představila nové nádrže na zkapalněný vodík, které vyvinula společně se společností Gloyer-Taylor Laboratories. Dle dostupných informací se jim podařilo snížit velikost nádrží o 75 % v porovnání s dalšími kryonádržemi na trhu. Speciální kryonádrže jsou tak schopné údajně uchovat až 10x tolik zkapalněného vodíku v poměru k hmotnosti v porovnání se známými řešeními.

Sledujte Česko-německý vodíkový den 2022 online - Přenos na Youtube zrušen

Ve středu 23. března 2022 se uskuteční Česko-německý vodíkový den, který bude mít letos hybridní podobu a proběhne anglicky. Pro ty z Vás, kteří neměli prostor se na akci zaregistrovat, nabízíme odkaz na online vysílání prostřednictvím platformy Youtube. Česko-německý vodíkový den se koná v návaznosti na letošní ročník Hydrogen Days 2022. Na akci vystoupí například ministr průmyslu a obchodu České republiky Jozef Síkela nebo Jan Lipavský, ministr zahraničních věcí České republiky.

European Union
Project "Česká vodíková technologická platforma 2023" CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_369/0025119
Is co-financed by the European Union