V České republice vzniká jedinečné nákladní vozidlo na vodík

Centrum výzkumu Řež, s.r.o., TATRA TRUCKS a.s., DEVINN, s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze se pod vedením společnosti ÚJV Řež, a.s. zaměří na vyvinutí inovativního řešení bezemisního nákladního vozidla poháněného vodíkem.  Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023. Čtyři z pěti členů konsorcia jsou členem naší vodíkové technologické platformy.

Univerzita Karlova získala prestižní ocenění za výzkum v oblasti vodíku

Tým vědců Tomáš Hrbek, dr. Peter Kúš, dr. Yurii Yakovlev a prof. Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty získali pro Univerzitu Karlovu 14. září 2021 ve Stuttgartu na konferenci f-cell Stuttgart prestižní ocenění f-cell award v kategorii Research & Development.

Forum Elektromobilita 2021

14. a 15. října 2021 se bude v prostorách Fórum Karlín konat 4. ročník konference o současnosti a budoucnosti elektromobility a vodíkové mobility. Programem v pátek bude provázet i náš předseda České vodíkové technologický platformy Aleš Doucek. Jaké se chystají projekty v ČR? Je ČR schopna vyrábět zelený vodík v dostatečném objemu, nebo půjde hlavně o import? Co distribuce a jaká bude cena vodíku? Na řadu z těchto otázek bude možné znát odpověď už 14. a 15. října 2021.

Hyundai Motor Group představila svou vizi vodíkových aplikací do roku 2040

Skupina Hyundai Motor Group představila na začátku září svou vizi Hydrogen Vision 2040, která cílí na komercionalizaci vodíkových aplikací během následujících let. Součástí vize je i závazek, že do roku 2040 bude vodík dostupný pro všechny, všechno a všude. Nejbližší cíl, kterého v rámci vize skupina dosáhne, je představení nové generace systému palivových článků ve variantách 100 a 200 kW do roku 2023, které budou oproti stávající generaci objemově o 50 % menší a o 30 % výkonnější. Cílem skupiny je zvýšit oproti předchozí generaci výdrž palivového článku o 50 – 100 % v porovnání se současně garantovanou zárukou 160 000km u osobních automobilů. Automobily pro komerční využití budou mít výdrž až 500 000 kilometrů. Do roku 2028 budou všechny komerční modely vozů společnosti nabízeny i ve verzi s palivovými články. Cena palivových článků nové generace by měla klesnout o více než 50 % oproti dnešnímu stavu. Skupina tvrdí, že do roku 2030 bude cena vozidel s palivovými články na stejné úrovni s bateriovými elektromobily.

Ocelářská společnost SSAB vyrobila první bezemisní ocel za použití přímé redukce vodíkem

Ocelářská společnost SSAB vyrobila a doručila svému zákazníkovi Volvo Group jejich první kus oceli, který byl vyroben kompletně bez využití fosilních paliv. Výroba oceli probíhá v několik krocích. Nejprve je železná ruda redukována vodíkem vyrobeným z obnovitelných zdrojů energie. V rámci tohoto procesu vznikne přímo redukované železo, jinak také nazývané železnou houbou. Takto vyrobené železo je následně společně s železným šrotem využito pro výrobu oceli v elektrické obloukové peci. SSAB na výrobě oceli spolupracuje v rámci partnerství HYBRIT s dalšími společnostmi, jakými jsou organizace LKAB a Vattenfall. Cílem společností je do roku 2026 posunout výrobu bezemisní oceli na průmyslovou úroveň a začít prodávat takto vyrobený materiál ve velkém.

ORLEN Unipetrol pořádá soutěž zaměřenou na inovace v oblasti vodíku

Náš člen ORLEN Unipetrol pořádá tento rok soutěž pro nadějné a novátorské studenty, startupy či menší firmy s názvem CHEMTECHNEXT. Do soutěže se může přihlásit kdokoliv, kdo pracuje na něčem, co by mohlo pomoct inovovat oblast recyklace plastů, využití vodíku, budoucnost mobility, průmysl 4.0, nebo má nápad na zajímavou strategii, kterou by měly implementovat velké společnosti při přechodu na udržitelné fungování.

V Ústí nad Labem zachránili technickou památku využívající vodík z roku 1913

V Ústí nad Labem zachránili více než sto let starou unikátní technickou památkou využívající vodík na ztužování tuků. Historii vodíku začal v Ústeckém kraji psát Rakouský spolek pro chemickou a hutní výrobu od roku 1897. Vodík byl vyráběn elektrolýzou roztoku soli, při které vznikal jako vedlejší produkt. Zpočátku byl používán jako přísada do svítiplynu pro osvětlení města. Od roku 1913 do konce 80. let 20. století pak byl vodík z elektrolýzy využíván v nedaleké ztužovně tuků, kam byl přepravován vodíkovodem přes řeku Labe. Jednalo se o první ztužovnu tuku na pevninské Evropě. Ústí nad Labem se tak díky firmě na výrobu mýdla, rostlinného oleje a tuku Schicht stalo vodíkovým centrem Rakousko-Uherska na přelomu 19. a 20. století. Nyní jsou 110 let staré stroje ze ztužovny tuku dříve využívající vodík uchovány v Muzeu města Ústí nad Labem.

Vláda ČR oficiálně schválila Vodíkovou strategii České republiky

Vláda ČR schválila v pondělí 26. 7. 2021 Vodíkovou strategii České republiky, na které spolupracovala i s Českou vodíkovou technologickou platformou (HYTEP). Česká republika se tak zařadila po bok zemí, jakými je například Německo, které ve vodíkovém hospodářstvím spatřují velký potenciál. Cílem strategického dokumentu je zajistit redukci emisí skleníkových plynů a podpořit hospodářský růst České republiky. Toho by mělo být dosaženo podporou výroby, využití, dopravy a skladování nízkouhlíkového vodíku. Strategie se zaměřuje i na vodíkové technologie, které mají potenciál přispět k hospodářskému růstu České republiky. Vzhledem k tomu, že vodík v budoucnu sehraje roli paliva, suroviny a úschovny energie, je strategie určena zejména pro aktéry z oblasti dopravy, chemického průmyslu, energetiky, výrobce vodíkových technologií, a občany, kterým zajistí život v čistším a zdravějším prostředí.

Nákladní automobily XCIENT od společnosti Hyundai budou jezdit i v Kalifornii

Společnost Hyundai Motors navázala partnerství s regionálním distributorem zboží v americké Kalifornii. Díky této spolupráci dodá do roku 2023 na kalifornské silnice 30 nákladních automobilů s označením Hyundai XCIENT Fuel Cell. Nákladní automobily XCIENT brázdí silnice ve Švýcarsku již bezmála rok. Kumulativně najely okolo 1 milionu kilometrů. Specifikem amerického modelu nákladního vozu budou nádrže s tlakem 700 barů, které zvládnou pojmout takové množství vodíku, jež vystačí na 800 kilometrů jízdy. Maximální přípustná hmotnost vozidla je 37 tun.

V Bavorsku začala stavba továrny na výrobu 1350 tun zeleného vodíku ročně

Společnost Siemens Smart Infrastructure začala s konstrukcí továrny na výrobu zeleného vodíku o kapacitě 8,75 MW. Podle společnosti by měla vyrobit až 1 350 tun zeleného vodíku ročně, a to výhradně z obnovitelných zdrojů energie. Továrna se nachází v bavorském okresu Wunsiedel, nedaleko českých hranic. Do chodu bude uvedena v létě 2022.

European Union
Project "Česká vodíková technologická platforma 2023" CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_369/0025119
Is co-financed by the European Union