V Číně zprovoznili rekordní elektrolyzér o výkonu 150 MW

Čínská společnost Baofeng Energy spustila v Číně největší (patrně alkalický) elektrolyzér světa s instalovaným výkonem 150 MW. Elektrolyzér se nachází v severozápadní části Číny a je napájen ze solární elektrárny o celkovém výkonu 200 MW.

Nová německá vláda zpřísnila cíle své vodíkové strategie a odmítla podporu modrého vodíku

Vodíková strategie bude ambicióznější, rozhodla německá vláda na začátku měsíce. Do roku 2030 chce zdvojnásobit původní cíl 5 GW výkonu elektrolyzérů na 10 GW. Na jaře by měla představit novou legislativu, která regulatorně pomůže tohoto cíle dosáhnout. Německo také nově neplánuje dotačně podpořit výrobu tzv. modrého vodíku.

Na Dakaru vyjel vodíkový závodní truck

Společnost Gaussin má za sebou představení nového závodního trucku, který má v náročných podmínkách a při rychlosti na hranici 140 km/h dojezd 250 kilometrů. Společnost má za cíl v rámci rychlostních zkoušek vystavovat technologie vozu extrémním jízdním a klimatickým podmínkám, během nichž bude sbírat data. Cílem Gaussin je kromě prestiže získat data, které budou následně využita pro vývoj řady bezemisních nákladních vozů, jež představí v roce 2022.

Automobilový koncern Stellantis začal dodávat první dodávky na vodík

Automobilový koncern Stellantis začal vyrábět a doručovat jejich první sériové dodávky na vodík. Jedná se o modely Opel Vivaro-e Hydrogen a Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Oba modely nabízí WLTP dojezd 400 km a doplnění paliva do 3 minut. V dodávkách se nachází 10,5 kWh lithium-iontová baterie a 45 kW palivový článek společně s nádržemi, které pojmou až 4,4 kg vodíku. Vodíkové dodávky uvezou stejné množství nákladu jako jejich dieselové protějšky. 

Toyota začne vyrábět svou 2. generaci palivových článků i v Evropě

Japonská automobilka Toyota ohlásila začátek výroby své druhé generace kompaktních palivových článků v Evropě. Od ledna 2022 začne vyrábět v Bruselu palivové články, které jsou oproti předchozí generaci lehčí, kompaktnější a mají vyšší výkon. Moduly jsou k dispozici ve dvou podobách, jeden má podobu ''kostky'' a druhý je plochý. Tato kompaktnost zajišťuje flexibilitu využití pro řadu aplikací.

Od ledna začne výroba ve výzkumné a vývojové továrně v Bruselu. Důvodem pro volbu Evropy je její velká poptávka po vodíkových řešení, která za poslední roky signifikantně narostla. Cílem je rozšířit výrobu a nabízet palivové články zákazníkům co nejrychleji.

Pro více informací: https://newsroom.toyota.eu/toyota-starts-european-production-of-2nd-generation-fuel-cell-modules/

Den vodíkových technologií na VŠCHT

3. prosince 2021 proběhl v prostorách Národní technické knihovny v Dejvicích Den vodíkových technologií. Součástí programu bylo kromě prezentace vysokých škol i představení celé řady společností, které se aktivně zajímají o rozvoj vodíkového hospodářství v České republice. Událost proběhla fyzicky. Akce nebyla nahrávána.

Nová iniciativa Clean Hydrogen Partnership a souhrn 750 vodíkových projektů, i to bylo součástí Evropského vodíkového týdne

V týdnu od 29. listopadu do 3. prosince se konal tzv. Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week). Událost byla organizována Evropskou komisí a Společným podnikem pro palivové články a vodík (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking – FCH JU). V rámci vodíkového týdne došlo k odhalení nástupce FCH JU, nově se iniciativa bude jmenovat Partnerství pro čistý vodík (Clean Hydrogen Partnership nebo Clean Hydrogen Joint Undertaking) a bude v následujícím víceletém finančním rámci oplývat podporu v hodnotě až 2 miliard eur. Evropská aliance pro čistý vodík (European Clean Hydrogen Alliance) také na akci odhalila 750 vodíkových projektů z celé Evropy.

Francie podpoří vodík až 9 miliardami eur do roku 2030

Franzouský prezident Emanuel Macron oznámil, že Francie poskytne další financování na podporu bezuhlíkové a ekologické výroby vodíku v hodnotě 1,9 miliard eur. Celková národní podpora dosáhne do roku 2030 asi 9 miliard eur.

Rozvoj nákladních automobilů poháněných vodíkem zrychluje

Rozvoj těžké nákladní dopravy, která jako palivo využívá vodík, pokračuje. Tento příspěvek je krátkým výčtem z blogu Fuel Cell & Hydrogen Energy Association a řady dalších zdrojů, mapující nové přírůstky v tomto rapidně se rozvíjejícím sektoru. Jednotlivé společnosti budou v tomto článku jmenovány postupně vždy s informacemi k jejich nabízenému řešení.

Obří továrna na výrobu téměř 1900 tun modrého vodíku denně v americké Louisianě

V americké Louisianě vznikne obří továrna na výrobu modrého vodíku v hodnotě 4,5 miliardy dolar (100 miliard korun). O výstavbu komplexu se postará společnost Air Products, která jej také bude provozovat. Továrna by měla zachytit až 95 % veškerých emisí CO2 a tím uchovat až 5 milionů tun tohoto plynu v geologickém podloží, které je pro ukládání oxidu uhličitého v Louisianě příhodné. Od roku 2026 by měl komplex vyrábět denně až 21 milionů metrů krychlových vodíku, to se rovná přibližně 1900 tunám vyrobeného vodíku denně. Vodík bude mimo jiné využit i k výrobě modrého amoniaku pro mezinárodní světový obchod s vodíkem.

European Union
Project "Česká vodíková technologická platforma 2023" CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_369/0025119
Is co-financed by the European Union