Pokroky ve výstavbě vodíkové přepravní infrastruktury ve Francii

Pokroky ve výstavbě vodíkové přepravní infrastruktury ve Francii

HYTEP dlouhodobě sleduje vývoj v oblasti výstavby přepravní a skladovací vodíkové infrastruktury v různých evropských státech. Tato témata nás zajímají, neboť Česká republika bude patřit k dovozcům obnovitelného vodíku. Domácí výrobní kapacity budou schopny pokrýt jen část poptávky. Dovoz obnovitelného vodíku je podmíněn jak existencí dostatečných výrobních kapacit v dalších státech, tak právě existencí přepravní a skladovací kapacity. V aktualitách se často věnujeme výstavbě vodíkové infrastruktury v Německu, dnes se však zaměříme na pokroky, k nimž došlo ve Francii.

Francie je jednou z klíčových zemí Evropské páteřní vodíkové sítě; v plánech přepravy vodíku se s ní počítá jako s tranzitní zemí, kterou bude procházet vodík transportovaný vodíkovody ze Španělska do Evropy, případně ze severní Afriky přes Španělsko a dále do střední Evropy. Francie však může sehrát i roli tranzitní země pro vzdálenější zdrojové země, kdy budou vodík a jeho deriváty dováženy do francouzských terminálů na pobřeží Atlantického oceánu či Středozemního moře a prostřednictvím vodíkovodů pak dále do střední či severozápadní Evropy.

Ve druhé polovině roku 2024 došlo k následujícímu pokroku při výstavbě vodíkovodů:

  • Společnost GRTgaz přijala konečné investiční rozhodnutí o výstavbě projektu MozaHyc. Ten buduje společně s německou firmou Creos. Potrubí propojí v roce 2027 Francii a Německo v délce přibližně 90 km a bude mít kapacitu až 50 000 tun vodíku ročně. Bude zásobovat německou ocelárnu ROGESA Roheisengesellschaft Saar mbH, a to v rámci jejího projektu dekarbonizace Power4steel v závodě Dillingen.
  • V listopadu byla vyhlášena výzva k vyjádření zájmu pro projekt H2MEd s cílem stanovit provozní specifikace pro vodíkovod, který propojí Portugalsko, Španělsko, Francii a Německo.
  • V říjnu zveřejnila GRTgaz výzvu k vyjádření zájmu o výstavbu vodíkové propojení mezi přístavem Dunkerque a průmyslovými zónami Gent a Antverpy v Belgii v délce 150 km.
  • V červenci společnost GRTgaz oznámila zahájení prací na studii proveditelnosti projektu HY-FEN, 850 km dlouhého vodíkového potrubí s kapacitou 2 mil. tun ročně, mezi Fos-Marseille, chemickým údolím v okolí Lyonu a regionem Grand-Est, který je klíčovou trasou pro spojení Německa a Pyrenejského poloostrova. V červnu učinily společnosti GRTgaz, Fluxys hydrogen a Creos první krok k zapsání HY4Link, 230 km dlouhého vodíkovodu plánovaného na roky 2030 a 2035, na seznam projektů společného zájmu (PCI), a to zveřejněním projektu v desetiletém plánu rozvoje Evropské vodíkové sítě.

Francie, jako země mající přístup jak do Středomoří, tak do Atlantického oceánu, počítá s dovozem vodíku a jeho derivátů prostřednictvím tankerů. Z tohoto důvodu začíná rozvíjet i příslušné přístavní kapacity, zejména terminály pro velkokapacitní tankery na deriváty vodíku (amoniak a LOHC), přístavní krakovací a zplyňovací kapacity a dočasné skladovací kapacity. Mezi projekty, které byly ohlášeny v roce 2024 patří:

  • Společnost Air Products byla v listopadu 2024 vybrána v rámci výzvy k předkládání projektů přístavu Haropa na přidělení pozemku pro projekt terminálu na dovoz obnovitelného vodíku. V červenci 2024 podepsala Air Products dlouhodobou smlouvu s francouzskou nadnárodní společností TotalEnergies na dodávky 70 kt obnovitelného vodíku ročně.
  • V září 2024 zahájila společnost Elengy projekt Medhyterra na výstavbu terminálu na dovoz čpavku o kapacitě 200 kt/rok ve Fos Tonkin. V říjnu byla zahájena fáze předběžných konzultací. Konečné investiční rozhodnutí se očekává v roce 2026, uvedení do provozu v roce 2029.
  • V září 2024 podepsala společnost Höegh Evi memorandum o porozumění s přístavem Port-La Nouvelle o vybudování plovoucího terminálu pro dovoz vodíku.

Zdroje:

https://fuelcellsworks.com/2024/11/13/h2/air-products-and-qair-set-to-transform-le-havre-into-a-major-hydrogen-hub 

https://h2medproject.com/h2med-project-is-launching-its-call-for-interest/ 

https://hydrogentoday.info/en/pipeline-hydrogen-france-belgium/ 

Zdroj obrázku: 

https://www.grtgaz.com/en/our-energy-transition/hydrogen-transport 

Image

Projekt “Koordinační činnost Česká vodíková technologická platforma 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.