Společnost C-Job Naval Architects představila nový prototyp tankeru na zkapalněný vodík, který je schopný přepravit až 37 500 m3 vodíku. Takovéto množství vodíku by mělo stačit na jednorázové natankování přes 400 000 vozů Hyundai Nexo. Společnost, která představila nový prototyp, plánuje nasadit tanker na převoz obnovitelného vodíku vyrobeného ve Skotsku do Německa. Tanker by měl být na přepravu obnovitelného kapalného vodíku nasazen v roce 2027.
Aktuality
Jan Sochor
V rámci projektu GrInHy2.0, na kterém spolupracují jedna z největších evropských oceláren Salzgitter AG se společností Sunfire, zaměřující se na technologii vysokoteplotní elektrolýzy, došlo k dalšímu průlomu. Vysokoteplotní elektrolyzér dosáhl poprvé výroby asi 200 Nm3 vodíku za hodinu s elektrickou účinností 84 %. Standardní alkalické a PEM systémy většinou operují s účinností mezi 60 – 70 %.
Jan Sochor
Společnost Guidehouse Insights vydala v uplynulých týdnech report k trhu s elektrolyzéry. Dle něj by měl tento překotně se rozvíjející sektor růst exponenciálně a průměrně asi o 62,6 % ročně. Zpráva počítá, že z roční kapacity na výrobu elektrolyzérů, která v roce 2022 čítá asi 1,3 GW, by v roce 2031 měla být výroba asi 104,6 GW elektrolyzérů ročně.
Jan Sochor
Siemens Energy začne od roku 2023 vyrábět sériově až 1 GW PEM elektrolyzérů ročně. Společnost plánuje výrobu rozšiřovat v následujících letech, aby zvládla pokrýt stoupající poptávku. Výroba elektrolyzérů započne v lokalitě Huttenstrasse v Berlíně v již zbudované hale, kde se v současnosti vyrábějí zejména plynové turbíny, které jsou již dnes schopné spoluspalovat až 50 % vodíku. Výstavba továrny by měla vyjít asi na 30 milionů eur.
Jan Sochor
Vážení účastníci letošního Česko-německého vodíkového dne a navazujících Hydrogen Days 2022. Chtěli bychom Vám ještě jednou moc poděkovat za Vaši účast. Věříme, že se Vám akce líbila stejně jako nám. Pokud se chcete podívat na záznam, případně stáhnout prezentace z Česko-německého vodíkového dne, využijte prosím níže zpřístupněné odkazy.
Jan Sochor
Německá iniciativa H2Global, která má za cíl podpořit rozvoj vodíkového hospodářství ve třetích zemí s cílem importovat vyrobený vodík do Německa, spustí v druhém kvartálu roku 2022 první aukci na desetiletý kontrakt. Podpořen by měl být import tzv. zeleného amoniaku, tedy energetického nosiče, který je možné využít na přepravu vodíku na dlouhé vzdálenosti. Aukce počítá se spuštěním importu v roce 2024.
Jan Sochor
Společnost HyPoint, zabývající se vývojem řešení pro bezemisní leteckou dopravu na bázi vodíkových paliv, představila nové nádrže na zkapalněný vodík, které vyvinula společně se společností Gloyer-Taylor Laboratories. Dle dostupných informací se jim podařilo snížit velikost nádrží o 75 % v porovnání s dalšími kryonádržemi na trhu. Speciální kryonádrže jsou tak schopné údajně uchovat až 10x tolik zkapalněného vodíku v poměru k hmotnosti v porovnání se známými řešeními.
Jan Sochor
Ve středu 23. března 2022 se uskuteční Česko-německý vodíkový den, který bude mít letos hybridní podobu a proběhne anglicky. Pro ty z Vás, kteří neměli prostor se na akci zaregistrovat, nabízíme odkaz na online vysílání prostřednictvím platformy Youtube. Česko-německý vodíkový den se koná v návaznosti na letošní ročník Hydrogen Days 2022. Na akci vystoupí například ministr průmyslu a obchodu České republiky Jozef Síkela nebo Jan Lipavský, ministr zahraničních věcí České republiky.
Jan Sochor
Společnost BMW pokračuje v testování svého vodíkového SUV BMW X5. Vodíkový pohon dle ní během testování prokázal jednu ze svých obrovských výhod. Automobil by měl mít celkový výkon dostupný ihned po nastartování a dosahovat takřka identického dojezdu v létě i v zimě při -20 stupních celsia. BMW plánuje tento model začít v malé sériové výrobě vyrábět před koncem roku 2022.
Jan Sochor
Dopravní podnik Ostrava (DPO) pokračuje s rozvojem vodíkového pohonu v ostravské MHD. Před nedávnem vypsal tendr na vybudování vodíkové plničky na Hranečníku, nacházející se na východním okraji města. Předpokládaná cena by měla být 150 milionů.