V týdnu od 29. listopadu do 3. prosince se konal tzv. Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week). Událost byla organizována Evropskou komisí a Společným podnikem pro palivové články a vodík (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking – FCH JU). V rámci vodíkového týdne došlo k odhalení nástupce FCH JU, nově se iniciativa bude jmenovat Partnerství pro čistý vodík (Clean Hydrogen Partnership nebo Clean Hydrogen Joint Undertaking) a bude v následujícím víceletém finančním rámci oplývat podporu v hodnotě až 2 miliard eur. Evropská aliance pro čistý vodík (European Clean Hydrogen Alliance) také na akci odhalila 750 vodíkových projektů z celé Evropy.
Aktuality
Jan Sochor
Franzouský prezident Emanuel Macron oznámil, že Francie poskytne další financování na podporu bezuhlíkové a ekologické výroby vodíku v hodnotě 1,9 miliard eur. Celková národní podpora dosáhne do roku 2030 asi 9 miliard eur.
Jan Sochor
Rozvoj těžké nákladní dopravy, která jako palivo využívá vodík, pokračuje. Tento příspěvek je krátkým výčtem z blogu Fuel Cell & Hydrogen Energy Association a řady dalších zdrojů, mapující nové přírůstky v tomto rapidně se rozvíjejícím sektoru. Jednotlivé společnosti budou v tomto článku jmenovány postupně vždy s informacemi k jejich nabízenému řešení.
Jan Sochor
V americké Louisianě vznikne obří továrna na výrobu modrého vodíku v hodnotě 4,5 miliardy dolar (100 miliard korun). O výstavbu komplexu se postará společnost Air Products, která jej také bude provozovat. Továrna by měla zachytit až 95 % veškerých emisí CO2 a tím uchovat až 5 milionů tun tohoto plynu v geologickém podloží, které je pro ukládání oxidu uhličitého v Louisianě příhodné. Od roku 2026 by měl komplex vyrábět denně až 21 milionů metrů krychlových vodíku, to se rovná přibližně 1900 tunám vyrobeného vodíku denně. Vodík bude mimo jiné využit i k výrobě modrého amoniaku pro mezinárodní světový obchod s vodíkem.
Jan Sochor
Celkem 5 světově významných výrobců nákladních vozidel získalo na začátku listopadu 2021 podporu od americké vlády v hodnotě až 127 milionů dolarů, která má za cíl financovat vývoj nákladních automobilů na čistý pohon po dobu následujících 5 let. Součástí balíčku je i podpora nákladních automobilů s palivovými články na vodík. Iniciativa ‚‚SuperTruck 3‘‘ podpoří střední a těžkou nákladní dopravu s cílem zvýšit účinnost těchto vozidel a snížit emise skleníkových plynů.
Jan Sochor
Společnost Renault Group představila výsledky svého dlouholetého projektu HYVIA. Těmi je bezemisní vodíková dodávka Renault Master Van H2-TECH prototype, která je schopná na jednu nádrž ujet až 500 km. Dodávka nabízí až 12 metrů krychlových prostoru a ke koupi by měla být dostupná v roce 2022. Do dodávky je namontován 30 kW palivový článek, 33 kWh baterie a nádrže schopné pojmout 6 kg vodíku. Celý vůz bude vyráběn ve Francii.
Jan Sochor
Celkem čtyři provozovatelé plynárenských soustav z Německa, České republiky, Slovenska a Ukrajiny představili 15. září 2021 svůj projekt zaměřený na utvoření vodíkového koridoru střední Evropou. Společnosti Net4Gas, Eustream, OGE a Gas TSO of Ukraine počítají s přepravou vodíku z oblastí na Ukrajině, kde se v budoucnu bude vyrábět vodík zejména z obnovitelných zdrojů energie. Ukrajina nabízí vynikající podmínky pro masivní a ekologickou produkci vodíku z fotovoltaických panelů a větrných elektráren. Společnosti tvrdí, že Středoevropský vodíkový koridor nabídne možnost dodávat značné množství vodíku do německých průmyslových center již od roku 2030.
Jan Sochor
Centrum výzkumu Řež, s.r.o., TATRA TRUCKS a.s., DEVINN, s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze se pod vedením společnosti ÚJV Řež, a.s. zaměří na vyvinutí inovativního řešení bezemisního nákladního vozidla poháněného vodíkem. Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023. Čtyři z pěti členů konsorcia jsou členem naší vodíkové technologické platformy.
Jan Sochor
Tým vědců Tomáš Hrbek, dr. Peter Kúš, dr. Yurii Yakovlev a prof. Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty získali pro Univerzitu Karlovu 14. září 2021 ve Stuttgartu na konferenci f-cell Stuttgart prestižní ocenění f-cell award v kategorii Research & Development.
Jan Sochor
14. a 15. října 2021 se bude v prostorách Fórum Karlín konat 4. ročník konference o současnosti a budoucnosti elektromobility a vodíkové mobility. Programem v pátek bude provázet i náš předseda České vodíkové technologický platformy Aleš Doucek. Jaké se chystají projekty v ČR? Je ČR schopna vyrábět zelený vodík v dostatečném objemu, nebo půjde hlavně o import? Co distribuce a jaká bude cena vodíku? Na řadu z těchto otázek bude možné znát odpověď už 14. a 15. října 2021.