Evropská komise spustila konzultaci k pravidlům výroby nízkouhlíkového vodíku

Evropská komise spustila 27. září 2024 veřejnou konzultaci k pravidlům metodologie výpočtu emisí skleníkových plynů z nízkouhlíkových paliv (včetně nízkouhlíkového vodíku). Zpětnou vazbu je možné zaslat Komisi do 25. října 2024. Metodologie vznikla na základě poptávky ze směrnice v rámci dekarbonizačního balíčku pro trh s plyny. Metodologie se zaměřuje jak na emise, které vznikají při výrobě vodíku, tak na emise z úniků metanu, pokud dojde k jeho použití v rámci výroby, nebo na emise z dopravy a distribuce či koncového využití.

Čínský vodíkový sprint: Peking podle hodnocení IEA vede ve všech segmentech vodíkové ekonomiky

Čína je již několik let pionýrem ve vodíkových technologiích, patří také k největším výrobcům elektrolyzérů i vlastníkům největších vodíkových projektů. Peking tak v některých segmentech vodíkové ekonomiky udává tón celosvětově. Tato skutečnost nás nutí věnovat vývoji čínského vodíkového ekosystému značnou pozornost. To platí i o nové zprávě Global Hydrogen Review 2024, kterou vydala IEA v minulém týdnu. Jak hodnotí IEA vodíkový vývoj v Číně? A co plánuje čínská vláda v oblasti vodíkového hospodářství?  

Evropská komise vydala podrobné informace k druhé aukci Evropské vodíkové banky

Evropská komise vydala 27. září 2024 podrobné informace k druhé aukci Evropské vodíkové banky, která bude spuštěna 3. prosince 2024 s celkovou alokací 1,2 miliardy €. Alokace je rozdělena na 1 miliardu pro projekty výroby obnovitelného vodíku a 200 milionů pro projekty výroby obnovitelného vodíku s prokazatelným odběratelem v sektoru námořní dopravy. Novinkou je snížení maximální možné provozní dotace na 4 € za kilogram vodíku vyplácenou po dobu 10 let. Další novinkou je omezení pro výrobce obnovitelného vodíku, které umožňuje maximálně 25 % elektrolytické kapacity realizovat prostřednictvím technologií z Číny.

Evropská komise schválila 3 dobrovolná schémata k certifikaci obnovitelného vodíku 

Evropská komise schválila 3 dobrovolná schémata na certifikaci obnovitelných paliv nebiologického původu (RFNBO), mezi která řadíme obnovitelný vodík, čpavek, metanol a e-paliva. Dobrovolná schválená certifikační schémata zajišťují společnosti CertifHy, ISCC a REDcert. Dobrovolná schémata mají za cíl zajistit, aby vyráběný vodík mohl být prohlášen za obnovitelný a mohl získat certifikát udržitelnosti, kterým lze vykazovat plnění cílů směrnice na podporu obnovitelných zdrojů energie (RED). 

Vývoj trhu s obnovitelným vodíkem: jak to vidí Komise a Draghiho zpráva

V první polovině září zveřejnila EU několik dokumentů, z nichž dva se dotýkají rozvoje evropského vodíkového ekosystému. Prvním dokumentem byla zpráva o Stavu energetické unie, druhým pak Zpráva o budoucnosti evropské konkurenceschopnosti. Jaké jsou hlavní postřehy a závěry obou dokumentů a co obě zprávy říkají o vývoji trhu s obnovitelným vodíkem? 

Na německém Helgolandu testují využití LOHC při transportu vodíku

Německo patří bezpochyby k pionýrům vodíkových aplikací a patří i k zemím s nejpropracovanější vodíkovou legislativou a systémem podpory rozvoje poptávky po vodíku. Jak jsme nedávno informovali v aktualitě z 13. srpna, Berlín jako první zveřejnil strategii dovozu vodíku. S cílem urychlit rozvoj vodíkového hospodářství zřídila spolková vláda v roce 2021 tři velké projekty: H2Giga, H2Mare a TransHyDE. Projekt TransHyDE se zabývá přepravou vodíku a jeho derivátů. Na německé Helgolandu aktuálně testují novinku z tohoto projektu, využití LOHC při transportu vodíku.

Role vodíku v dopravě se mění. NAP CM se nově zaměří hlavně na nákladní dopravu

Vláda České republiky na svém jednání 29.8.2024 schválila aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM), na které spolupracovala i Česká vodíková technologická platforma (HYTEP). Ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí byly aktualizovány cíle z roku 2019 i pro vodíkovou mobilitu pro roky 2025, 2030 a 2035. K roku 2030 předpokládá NAP CM nasazení 200 autobusů na vodík, 800 lehkých užitkových vozidel a 380 nákladních automobilů typu N2 a N3. Cíl pro osobní dopravu byl snížen na 3 000 vozidel.

Labouristé zahájili realizaci plánu „Make Britain A Clean Energy Superpower“

Britští labouristé šli do předčasných parlamentních voleb s plánem Make Britain a Clean Energy Superpower. Poté, co v červenci 2024 dosáhli drtivého vítězství a v parlamentu získali více než 400 křesel ze 650, se jim otevřely dveře k zahájení změn; jejich cílem je mj. dosažení klimatické neutrality a energetické nezávislosti země. Jaké kroky podnikla nová labouristická vláda? Kroky, jež indikují, že sliby o energetické transformaci země se stávají realitou. Jedním z témat nové labouristické energetické politiky je i větší využití vodíku. 

První strategie importu vodíku na světě. Německo zveřejnilo své plány na dovoz vodíku a jeho derivátů.

V roce 2023 Německo aktualizovalo svojí vodíkovou strategii a v návaznosti na tento dokument na konci července 2024 zveřejnilo strategii dovozu vodíku a vodíkových derivátů. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu bude dovoz tvořit velkou část německé poptávky po vodíku a Německo bude jedním z největších dovozců vodíku na světě. Co uvádí Berlín v dovozní strategii a co to znamená pro ČR?

Kanada potvrdila pozici vodíkového lídra

Svoji první vodíkovou strategii Kanada publikovala v roce 2020, v první polovině letošního roku dokument aktualizovala a publikovala zprávu o dosavadním vývoji. Pro účely aktualizace byly zmapovány existující vodíkové projekty a byly zhodnoceny plány a vodíkové projekty ve výstavbě. Jak Ottawa hodnotí běžící vodíkové projekt a pokrok, kterého bylo dosaženo při rozvoji vodíkového hospodářství?