Vodík představuje jednu z významných surovin chemického průmyslu a jako takový je dnes odbornou komunitou vnímán především. Tomuto faktu odpovídá skutečnost, že v roce 2007 dosahovala produkční kapacita této komodity v Evropě 90.109 Nm3 ročně. Výroba je založena primárně na zpracování fosilních paliv, zejména pak zemního plynu, těžkých ropných frakcí, ale i uhlí. Konstruovány jsou převážně velkokapacitní výrobní jednotky, a to téměř výhradně přímo na místě spotřeby. Rozhodující většinu kapacity (57.109 Nm3) spotřebovávají producenti pro vlastní výroby. Nezanedbatelná část vodíku 23.109 Nm3 vzniká jako vedlejší produkt výroby jiné látky a bývá obvykle rovněž využita pro navazující výroby, nebo spálena na místě produkce. Zbývající část je obchodována. Za předpokladu plného využití instalovaných výrob dosahuje obchodovatelný podíl výrobní kapacity vodíku instalované v Evropě hodnoty 2 až 10.109 Nm3 [1].
Aktuality
Karel Bouzek, Martin Paidar, Aleš Doucek
Petr Dlouhý
Pan Indra z českého zastoupení Hondy nás poprvé kontaktoval koncem minulého roku prostřednictvím webu, kde jsme informovali o projektu TriHyBus. Tentokrát se zajímal o možnosti tankování vodíku pro osobní automobil. Z další komunikace vyplynulo, že české zastoupení Hondy plánuje pro svou promo akci využít vodíkovou Hondu FCX Clarity. Dokonce má v úmyslu zapůjčovat novinářům hned dva stroje! Nadšeně jsme souhlasili a přislíbili podporu.
Dne 5.11.2009 proběhlo v areálu dopravce Veolia Transport slavnostní zahájení provozu čerpací vodíkové stanice, která byla postavena v rámci realizace projektu TriHyBus, ...
Aleš Doucek
Praha, 25. června 2009 - Světový unikát, autobus s trihybridním pohonem, dnes v Praze představil Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Je to zároveň první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě. Vozidlo s prozaickým jménem TriHyBus bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice. Na projektu se finančně podílelo Ministerstvo dopravy ČR a Evropská unie.
Petr Dlouhý
Ministr školství ocenil vědce za mimořádný přínos výzkumu a vývoji. Jedním s oceněných je i člen představenstva platformy Prof. Dr. Ing. Karel Bouzek.
doc. Dr. Ing. Dalibor Vojtěch
V poslední době se v médiích stále více objevují zprávy o vývoji automobilů poháněných vodíkem. Světové automobilky jako je General Motors, Toyota, BMW nebo Honda se předhánějí v tom, kdo dříve vyrobí vozidlo schopné běžného provozu s parametry odpovídajícími současným automobilům poháněným benzínem nebo naftou.
Dne 28.11. se v Praze v konalo setkání Integrovaného projektu 6.RP EU Roads2HyCom a České vodíkové technologické platformy. Setkání se konalo při příležitosti konání generálního zasedání projektu, pořádaného pracovníky Výzkumného centra Josefa Božka (VCJB) v prostorách Masarykovy koleje ČVUT v Praze.
Petr Dlouhý
Na konferenci 2nd Czech Hydrogen Day, která se konala dne 23.9.2008 v konferenčním centru ÚJV Řež pod patronací České vodíkové technologické platformy, bylo předneseno několik prezentací. Jejich kopie vám nabízíme volně ke stažení.
Aleš Doucek
Cílem projektu Zemships (Zero Emission Ships) zahájeného v roce 2006 bylo vyvinout a zkonstruovat loď pro přepravu pasažérů v městském prostředí, která nebude kromě vodní páry produkovat žádné emise. Toho je dosaženo využitím vodíku v palivových článcích.
Dne 21.8.2008 proběhla na pozvání firmy Linde návštěva zaměstnanců oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež ve vodíkovém centru Linde v mnichovském Unterschleissheimu. Z této návštěvy jsme pro vás připravili krátkou fotoreportáž. Nejpodstatnější částí vodíkového centra je vodíková čerpací stanice.