Fotovoltaika ve spojení s vodíkovou baterií naplňuje vize malé energetiky

fotovoltaika ve spojeni s vodikovou baterii naplnuje vize male energetikyVývoj nezadržitelně směřuje k posilování energetické samostatnosti spotřebitelů. V budoucnu přináší řešení právě propojení fotovoltaiky a vodíkové baterie, která by dokázala zásobovat domácnost až tři týdny i za nevlídného počasí. Nyní ho vyvíjejí a testují odborníci společnosti ÚJV Řež ze Skupiny ČEZ.

Využívání elektřiny ze Slunce je vnímáno jako ekologické a vzhledem k zlevňování výroby panelů čím dál tím levnější. Fotovoltaické panely na střechách jí však nemusí vyrábět zrovna, když potřebujeme. To je dáno přírodními zákony. „Solární panely zažívají svůj energetický vrchol kolem poledne, zatímco nejvyšší spotřeba domácností je až ve večerních hodinách. A tady by mohly nastoupit naše vodíkové zásobníky. V čase přebytku elektřiny se zásobník naplní a domácnost jí pak může využívat v případě potřeby, a to i dlouhodobě za nepříznivého počasí,“ vysvětluje výzkumný záměr Karel Křížek, předseda představenstva a CEO ÚJV Řež.

Chcete být nezávislí na ČEZ? Pořiďte si baterii na vodík, stojí pár milionů

ELEKROLYZAo ooR4A 330O energetické nezávislosti sní stále více lidí. Někdo se chce zbavit závislosti na firmách, jako je ČEZ, dalším jde o ochranu proti případnému blackoutu a někomu jednoduše kvůli přílišné odlehlosti jejich domu nebo chalupy nic jiného nezbývá. A právě ČEZ, respektive jeho dceřiná společnost ÚJV Řež (Ústav jaderného výzkumu), těmto lidem možná pomůže nezávislosti dosáhnout. V ÚJV Řež totiž vědci vyvinuli a nyní testují kombinaci solárních panelů a vodíkové baterie, která pokryje spotřebu průměrné domácnosti na 24 dní.

Stav a perspektivy vodíkových technologií

Stav a perspektivy vodíkových technologiíVodík představuje jednu z významných surovin chemického průmyslu a jako takový je dnes odbornou komunitou vnímán především. Tomuto faktu odpovídá skutečnost, že v roce 2007 dosahovala produkční kapacita této komodity v Evropě 90.109 Nm3 ročně. Výroba je založena primárně na zpracování fosilních paliv, zejména pak zemního plynu, těžkých ropných frakcí, ale i uhlí. Konstruovány jsou převážně velkokapacitní výrobní jednotky, a to téměř výhradně přímo na místě spotřeby. Rozhodující většinu kapacity (57.109 Nm3) spotřebovávají producenti pro vlastní výroby. Nezanedbatelná část vodíku 23.109 Nm3 vzniká jako vedlejší produkt výroby jiné látky a bývá obvykle rovněž využita pro navazující výroby, nebo spálena na místě produkce. Zbývající část je obchodována. Za předpokladu plného využití instalovaných výrob dosahuje obchodovatelný podíl výrobní kapacity vodíku instalované v Evropě hodnoty 2 až 10.109 Nm3 [1]. 

Honda FCX Clarity na vodíkový pohon

honda clarity schema 330

Pan Indra z českého zastoupení Hondy nás poprvé kontaktoval koncem minulého roku prostřednictvím webu, kde jsme informovali o projektu TriHyBus. Tentokrát se zajímal o možnosti tankování vodíku pro osobní automobil. Z další komunikace vyplynulo, že české zastoupení Hondy plánuje pro svou promo akci využít vodíkovou Hondu FCX Clarity. Dokonce má v úmyslu zapůjčovat novinářům hned dva stroje! Nadšeně jsme souhlasili a přislíbili podporu.

Slavnostní zahájení provozu vodíkové čerpací stanice

vodikova cerpaci stanice 3 330

Dne 5.11.2009 proběhlo v areálu dopravce Veolia Transport slavnostní zahájení provozu čerpací vodíkové stanice, která byla postavena v rámci realizace projektu TriHyBus, ...

V Praze se představila budoucnost městské dopravy: TriHyBus – autobus na vodíkový pohon

dsc 4434 330

Praha, 25. června 2009 - Světový unikát, autobus s trihybridním pohonem, dnes v Praze představil Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Je to zároveň první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě. Vozidlo s prozaickým jménem TriHyBus bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice. Na projektu se finančně podílelo Ministerstvo dopravy ČR a Evropská unie.

Cena ministra školství, mládeže a tělovýchovy za rok 2008

bouzek 330

Ministr školství ocenil vědce za mimořádný přínos výzkumu a vývoji. Jedním s oceněných je i člen představenstva platformy Prof. Dr. Ing. Karel Bouzek.

Zamyšlení nad budoucím rozvojem automobilů poháněných vodíkem

auta pohanena vodikem 330

V poslední době se v médiích stále více objevují zprávy o vývoji automobilů poháněných vodíkem. Světové automobilky jako je General Motors, Toyota, BMW nebo Honda se předhánějí v tom, kdo dříve vyrobí vozidlo schopné běžného provozu s parametry odpovídajícími současným automobilům poháněným benzínem nebo naftou.

Roads2HyCom

roads2hy 330

Dne 28.11. se v Praze v konalo setkání Integrovaného projektu 6.RP EU Roads2HyCom a České vodíkové technologické platformy. Setkání se konalo při příležitosti konání generálního zasedání projektu, pořádaného pracovníky Výzkumného centra Josefa Božka (VCJB) v prostorách Masarykovy koleje ČVUT v Praze.

2nd Czech Hydrogen Day

Hydro Platform 330

Na konferenci 2nd Czech Hydrogen Day, která se konala dne 23.9.2008 v konferenčním centru ÚJV Řež pod patronací České vodíkové technologické platformy, bylo předneseno několik prezentací. Jejich kopie vám nabízíme volně ke stažení.