Aktuality
Petr Dlouhý
Aleš Doucek
Evropa dá v příštích šesti letech téměř miliardu eur (24 miliard korun) na vývoj palivových článků a vodíkových technologií. Informovala o tom Evropská komise. Cílem je dosáhnout rozšíření této ekologicky šetrnější technologie na trhu před rokem 2020.
Aleš Doucek
Materiáloví inženýři pod vedením George Froudakise (Řecko) navrhli materiál schopný splnit úkol zadaný americkým Department of Energy (DoE): vytvořit materiály, které umožní, aby alespoň 6 % hmotnosti nádrže tvořil uskladněný vodík. Pomocí metalhydridů se doposud povedlo dosáhnout pouze 2 % hmotnosti uskladněného vodíku z hmotnosti nádrže.
Petr Dlouhý
Evropský parlament přijal předpisy nutné pro schvalování vodíkových vozidel a výzvy pro podporu vodíkové infrastruktury.
HFP, 10.9.2008: Evropský parlament se 3.září 2008 obrátil na Evropskou komisi s návrhem posílit vývoj vodíkových vozidel. Současně upozornil na nedostatečné opatření podporující budování sítě vodíkových čerpacích stanic v Evropě.
Petr Dlouhý
Ford ve svém výzkumném středisku v německém Aechenu testuje hybridní vůz s palivovými články. Zdrojem energie pro dvojici asynchronních motorů o výkonu 130 kWje palivový článek a lithium-ion baterie. Kompozitní tlaková nádrž vozidla je schopná pojmout až 4,5 kg vodíku při maximálním tlaku 350 barů.
Aleš Doucek
Nissan X-Trail FCV dosáhnul na Nürburgringu neobvyklého rekordu: s časem 11 minut 58 sekund je prvním (a proto také nejrychlejším) vozidlem na vodíkový pohon, které projelo slavnou Nordschleife.
Aleš Doucek
Automobilka Mercedes-Benz prý přestane již v roce 2015 vyrábět automobily, jezdící na ropné deriváty. Budoucí mercedesy mají jezdit na biopaliva, vodík nebo má jít o klasické elektromobily.
Elektromobily by měly být dvou druhů - klasické s dobíjením z elektrické sítě a pak s palivovými články, kde se bude elektřina vyrábět za použití vodíku.
Aleš Doucek
V továrně japonské automobilky Honda sjel z výrobního pásu vůz na vodíkové palivové články FCX Clarity, který nevypouští žádné emise. Vůz je určen pro jižní Kalifornii, kde se v Hollywoodu rozšířilo nadšení pro ekologické automobily.
Aleš Doucek
Paula T. Hammond, vedoucí výzkumného týmu na Massachusetts Institute of Technology (MIT), oznámila úspěšnou přípravu materiálu, který by mohl nahradit tradiční membrány používané v palivových článcích. Materiál vyvinutý v MIT je totiž levnější a přitom je schopen z metanolového palivového článku (DMFC) získat až o polovinu více elektrické energie.
Petr Dlouhý
Společnost Sony vyvinula velmi kompaktní zdroj pro mobilní přístroje. Jádrem tohoto zařízení je DMFC palivový článek. Zařízení je doplněno lithium polymerovou baterií a řídícím obvodem. Výstupní výkon článku je limitován 3 W. Výrobce uvádí kapacitu tohoto zdroje trochu netradičně a to 14 hodin sledování videa na běžném mobilním telefonu na 10 ml metanolu.