Společenství H2USA zahájilo svou činnost 13. května 2013 ve Washingtonu a jeho cílem je rozvinout vodíkovou infrastrukturu tak, aby měl americký zákazník k dispozici větší počet dopravních možností. Průmysloví i vládní partneři proto budou skrze H2USA usilovat o identifikování činností, které by vedly k povzbuzení zájmu prvních zájemců o vodíkové elektromobily, provádění společných technických a tržních analýz a vyhodnocování možností alternativních čerpacích infrastruktur, které by mohly nabídnout finanční úspory.
Aktuality
Jaromír Hnát
Jaromír Hnát
Zkušební vodíková rozvodná síť (Hydrogen Mini Grid System (HMGS)), vybudovaná poblíž anglického města Rotherhamu, se skládá z 225 kW větrné turbíny propojené přímo s elektrolyzérem vody, 200 kg zásobníkem na vodík, jednotkou zajišťující distribuci vodíku a samozřejmě s palivovým článkem o výkonu 30 kW. Vyrobená elektřina je využívána pro zásobování okolních budov.
Umístění celého zařízení v dosahu velké městské aglomerace a jen dvě míle od dálnice M1 dává HMGS obrovské možnosti uplatnění. O dálnici M1 se navíc podle zprávy UK H2Mobility Phase 1 uvažuje jako o vhodné možnosti pro výstavbu vodíkových čerpacích stanic.
Jaromír Hnát
Švýcarské spolkové dráhy dokázaly, že drží krok s dobou, když od středy 24. července 2013 zahájily na trati Zurich – Bern měsíční zkušební provoz servírovacího vozíku využívajícího palivový článek. Servírovací vozíky používané na dálkových trasách tradičně využívají jako zdroj elektrické energie, zejména pro kávovary, baterie. Ty jsou ovšem často vybité ještě před tím, než vlak dorazí do cílové stanice. Testovací servírovací vozík je vybaven palivovým článkem IHPoS, dodávaným firmou CEKAtec.
Jaromír Hnát
Dánská vláda ohlásila postupné snižování využití fosilních paliv v dopravě, které by mělo do roku 2050 vést k úplnému přechodu na nefosilní paliva. Jeden z hlavních distributorů pohonných hmot v Dánku, firma OK, spouští výstavbu několika čerpacích metanolových stanic, které budou sloužit k podpoře představení konceptu metanolových elektromobilů QBEAK (na obrázku). Elektromobil QBEAK je vybaven celkem šesti „energetickými sloty“. Ty mohou být obsazeny buď bateriemi, palivovým článkem nebo nádrží na metanol.
Jaromír Hnát
Slavnostní ceremoniál při příležitosti zahájení výstavby provozu pro konverzi elektrické energie na plyn proběhl 3. června. Do provozu by tento závod měl být uveden koncem roku a do roku 2016 bude sloužit zejména k vyhodnocování provozních dat. Podnik bude vybaven membránovým elektrolyzérem vody vyrobeným a dodaným firmou ITM Power. Tento typ elektrolyzéru vody byl vybrán díky své šetrnosti k životnímu prostředí a schopnosti rychlé reakce na proměnlivé podmínky. Zakoupený PEM elektrolyzér bude schopný vyrábět až 60 m3 vodíku za hodinu.
Jaromír Hnát
FCH JU je jedním z pěti výzkumných a inovativních sdružení pod programem Horizon 2020. FCH JU staví na úspěších prvního fungování z let 2008-2013, během kterých bylo podpořeno 150 projektů a více než 430 průmyslových a výzkumných organizací. Mezi hlavními cíli pokračování FCH JU v letech 2014-2020 bude i nadále podpora zavádění čistých a efektivních technologií v dopravě, průmyslu i energetice.
Jaromír Hnát
Na tom, že sanfranciská společnost Global Fresh Foods (GFF) dopravila 18 tun čerstvých lososů z Lirquenu (Bio-Bio, Čile) do přístavu v Long Beach (Kalifornie, USA), by ještě nebylo nic moc zajímavého. GFF však při přepravě nákladu nepoužila ani led ani polystyrenové boxy, nýbrž využila novou technologii založenou na membránových palivových článcích. V tomto případě nebyly palivové články primárně využity jako zdroj elektrické energie, ale jako zařízení spotřebovávající kyslík.
Jaromír Hnát
Kalifornská společnost Point Source Power uvedla na trh vysokoteplotní palivový článek (SOFC), který používá jako zdroj paliva biomasu. K „nastartování“ se palivový článek umístí přímo do ohně a připojí se k rukojeti, která slouží k uskladnění a uchování elektrické energie. Palivový článek začne díky teplu dodanému z ohně pracovat a nabíjet rukojeť, kterou je pak možno odpojit a použít například k nabití mobilního telefonu nebo jako zdroj světla díky integrovanému LED osvětlení.
Jaromír Hnát
Cycleurope, která vodíkové kolo Alter Bike uvádí na trh, vznikla sloučením několika různých známých cyklistických společností. Alter Bike bude dostupný pod obchodní značkou Gitane a kromě klasické baterie bude vybaven i palivovým článkem. Spojení palivového článku s baterií umožní odstranit problém s dlouhým dobíjením baterie, neboť ta bude průběžně dobíjena právě palivovým článkem. Výměna kanystru s palivem pro palivový článek zabere oproti dobíjení baterie nepoměrně kratší dobu. Na jednu palivovou jednotku se očekává dojezd kolem 20 km. Cena náhradní jednotky není ještě známá, kanystr s palivem však bude plně recyklovatelný.
Jaromír Hnát
Společnost E.ON spustila ve zkušebním provozu ve Falkenhagenu nové zařízení, které využívá přebytků elektrické energie k produkci vodíku elektrolýzou vody. Vyrobený vodík je následně přidáván do potrubí sloužícího k rozvodu zemního plynu. Elektrickou energii dodává nedaleká větrná farma. Ve zkušebním provozu je do distribuční sítě zemního plynu přidáváno 160 m3/h. Až bude komplex plně dostavěný a funkční, tedy koncem srpna tohoto roku, bude do sítě dodáváno 360 m3/h. Využití distribuční sítě zemního plynu pro uskladnění vodíku z obnovitelných zdrojů nabízí řadu výhod. Tímto způsobem je například možné dopravovat velké množství energie na dlouhé vzdálenosti s mnohem větší účinností, než jaké je možné dosáhnout s využitím elektrické distribuční sítě.