Česká vodíková technologická platforma zve na již 5. ročník konference Hydrogen Days 2014 s mezinárodní účastí

Hydrogen days 2014Česká vodíková technologická platforma (www.hytep.cz) pořádá ve dnech 2. – 4. dubna 2014 v hotelu DAP na Vítězném náměstí, Praha 6, již tradiční konferenci Hydrogen Days 2014 (www.hydrogendays.cz).

Tradičním a hlavním cílem konference je setkání odborníků z různých vědních i aplikačních oborů týkajících se vodíkových technologií a poskytnutí uceleného přehledu o aktuálních výzkumných, vývojových a aplikačních aktivitách na tomto poli v České republice. Neméně důležitým aspektem je snaha vytvářet vhodnou platformu pro efektivní diskuzi a výměnu informací mezi akademickou a komerční sférou.

BlueGEN jednotky pro novou holandskou virtuální elektrárnu

BlueGEN jednotky pro novou holandskou virtuální elektrárnuRakouská společnost Ceramic Fuel Cells Ltd (CFCL) prodala nedávno do Holandska 45 jednotek BlueGEN, které budou sloužit jako zdroje elektrické energie pro novou virtuální elektrárnu. Virtuální elektrárny představují skupinu decentralizovaných zdrojů elektrické energie, kterými mohou být jak zdroje obnovitelné, tak neobnovitelné, jako například kogenerační jednotky nebo mikrokogenerace, malé vodní elektrárny, větrné nebo fotovoltaické elektrárny. Charakteristickým rysem skupiny takovýchto zdrojů je fakt, že jsou propojeny společným řídicím systémem, avšak fyzicky mohou být od sebe značně vzdáleny.

První uhličitanový palivový článek v UK

První uhličitanový palivový článek v UKFirma Logan Energy bude v centrálním Londýně instalovat vůbec první uhličitanový palivový článek ve Spojeném království. Palivový článek byl zakoupen firmou The Crown Estate a bude sloužit jako zdroj tepla a elektrické energie pro kanceláře, obchody, obytné budovy, restauraci a hotel, které se nacházejí ve třetím kvadrantu komplexu The Crown Estate (rozloha 25 km2). Jako palivo bude sloužit zemní plyn a celková kombinovaná účinnost 300kW palivového článku by měla být 83 %.

4000 hodin nepřetržitého provozu tlakového vysokoteplotního článku s plynovou turbínou

4000 hodin nepřetržitého provozu tlakového vysokoteplotního článku s plynovou turbínouJaponská společnost Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ohlásila, že dosáhla bezprecedentních 4000 hodin nepřetržitého provozu 200kW tlakového vysokoteplotního palivového článku kombinovaného s plynovou turbínou. Společnost provozuje tuto jednotku od března 2013 a v současné době potvrdila stabilní produkci elektrické energie s generovaným výstupem 206 kWac. Vývoj celého systému započal v roce 2008. První část elektrické energie je produkována v palivovém článku, který jako palivo využívá zemní plyn. Nezreagovaná část zemního plynu spolu s horkým vzduchem, který vystupuje z palivového článku, vstupují společně na mikro plynovou turbínu, kde jsou využity k produkci další elektrické energie.

10letý akční plán pro H2 Mobility - němečtí giganti se dohodli

10letý akční plán pro H2 Mobility - němečtí giganti se dohodliŠest členů německé iniciativy H2 Mobility, jmenovitě Air Liquide, Daimler, Linde, OMW, Shell a Total, se dohodlo na plánu vybudování celonárodní veřejné sítě čerpacích stanic pro vodíkové elektromobily. Cílem projektu je navýšení počtu vodíkových čerpacích stanic ze současných 15 na 400 do roku 2023. V současné době je v Německu v provozu mnohem více než zmíněných 15 čerpacích stanic. Jen těchto 15 však splňuje nejvyšší platné standardy a umožňuje čerpání vodíkových elektromobilů s tlakovou nádrží konstruovanou na tlak 700 bar.

Nová metoda výroby čistého vodíku ze slunce a vody

Nová metoda výroby čistého vodíku ze slunce a vodyNová metoda výroby vodíku pomocí slunečního svitu a vody byla vyvinuta na University of Colorado Boulder. Ve srovnání s ostatními podobnými technologiemi je dle prvních výsledků výrazně účinnější a zároveň klade nižší nároky na použité materiály. Metoda publikovaná v článku v časopise Science je založená na reakci vody s určitými kovy, respektive oxidy těchto kovů. Oxidy kovů uvolňují při vysokých teplotách (přes 1000 °C) vázaný kyslík, čímž dojde ke vzniku surového kovu, což představuje první krok celé technologie.

Přehled vývoje trhu vodíkových aplikací za rok 2012

Přehled vývoje trhu vodíkových aplikací za rok 2012Potěšující zprávou je, že celkový objem dodaných jednotek palivových článků všech typů stoupl ve srovnání s rokem 2011 o 86 %. Celkově bylo dodáno 45 700 jednotek palivových článků, což ovšem nezahrnuje vzdělávací sestavy a hračky. Celkový dodaný výkon přesáhl hranici 150 MW o 16,7 MW. Tato čísla dokazují, že palivové články se stále více prosazují v různých oblastech průmyslu a energetiky, kde nabízejí lepší řešení než konvenční systémy s vnitřním spalováním nebo baterie.

Palivové články pro nákladní chladírenské tahače

Palivové články pro nákladní chladírenské tahače650 tisíc amerických dolarů, tedy přibližně 12 milionů korun, tolik obdržela společnost Plug Power Inc. od amerického úřadu pro energetiku (U. S. Department of Energy, DOE) na zavedení vodíkových palivových článků jako zdrojů elektrické energie pro nákladní chladicí boxy, ve kterých se převáží zmražené potraviny z distribučních center k obchodníkům. V současné době se ve Spojených státech pohybuje na silnicích přibližně 300 tisíc nákladních chladírenských tahačů, které k výrobě elektřiny používají dieselové agregáty.

Na trhu je demonstrační vysokoteplotní palivový článek

Na trhu je demonstrační vysokoteplotní palivový článekŠvýcarská společnost ALMUS AG zahájila prodej demonstrační soupravy vysokoteplotního palivového článku, určeného pro akademické instituce. Celá souprava se dodává v kompaktním kufříkovém balení, aby byl zajištěn bezpečný transport všech součástí. Dodávaný palivový článek dokáže kromě vodíku využívat také uhlovodíky. Sada obsahuje všechny důležité komponenty k demonstraci funkce vysokoteplotního palivového článku, tedy vyhřívání, zařízení pro sledování výkonu v závislosti na teplotě a umožňuje také sledovat vliv průtoku paliva i oxidovadla na provozní parametry článku.

Cena GreenTec za inovativní projekty v oblasti využití palivového článku

Cena GreenTec za inovativní projekty v oblasti využití palivového článkuOcenění GreenTec bylo uděleno společnosti Airbus za výzkumné aktivity zaměřené na zavedení technologie palivových článků do komerční letecké přepravy. Výzkum byl zaměřen na víceúčelový palivový článek, který by zásoboval letadlo elektrickou energií, ale také na využití vedlejších produktů provozu tohoto palivového článku. Elektrická energie z palivového článku může být využita jednak pro elektrické systémy letadla, stejně jako pro nastartování hlavních motorů nebo k zajištění pohybu letadla po ploše letiště. Voda, která vzniká jako vedlejší produkt, pak může být využita i přímo na palubě.