Toyota začne vyrábět svou 2. generaci palivových článků i v Evropě

Japonská automobilka Toyota ohlásila začátek výroby své druhé generace kompaktních palivových článků v Evropě. Od ledna 2022 začne vyrábět v Bruselu palivové články, které jsou oproti předchozí generaci lehčí, kompaktnější a mají vyšší výkon. Moduly jsou k dispozici ve dvou podobách, jeden má podobu ''kostky'' a druhý je plochý. Tato kompaktnost zajišťuje flexibilitu využití pro řadu aplikací.

Od ledna začne výroba ve výzkumné a vývojové továrně v Bruselu. Důvodem pro volbu Evropy je její velká poptávka po vodíkových řešení, která za poslední roky signifikantně narostla. Cílem je rozšířit výrobu a nabízet palivové články zákazníkům co nejrychleji.

Pro více informací: https://newsroom.toyota.eu/toyota-starts-european-production-of-2nd-generation-fuel-cell-modules/

Den vodíkových technologií na VŠCHT

3. prosince 2021 proběhl v prostorách Národní technické knihovny v Dejvicích Den vodíkových technologií. Součástí programu bylo kromě prezentace vysokých škol i představení celé řady společností, které se aktivně zajímají o rozvoj vodíkového hospodářství v České republice. Událost proběhla fyzicky. Akce nebyla nahrávána.

Nová iniciativa Clean Hydrogen Partnership a souhrn 750 vodíkových projektů, i to bylo součástí Evropského vodíkového týdne

V týdnu od 29. listopadu do 3. prosince se konal tzv. Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week). Událost byla organizována Evropskou komisí a Společným podnikem pro palivové články a vodík (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking – FCH JU). V rámci vodíkového týdne došlo k odhalení nástupce FCH JU, nově se iniciativa bude jmenovat Partnerství pro čistý vodík (Clean Hydrogen Partnership nebo Clean Hydrogen Joint Undertaking) a bude v následujícím víceletém finančním rámci oplývat podporu v hodnotě až 2 miliard eur. Evropská aliance pro čistý vodík (European Clean Hydrogen Alliance) také na akci odhalila 750 vodíkových projektů z celé Evropy.

Francie podpoří vodík až 9 miliardami eur do roku 2030

Franzouský prezident Emanuel Macron oznámil, že Francie poskytne další financování na podporu bezuhlíkové a ekologické výroby vodíku v hodnotě 1,9 miliard eur. Celková národní podpora dosáhne do roku 2030 asi 9 miliard eur.

Rozvoj nákladních automobilů poháněných vodíkem zrychluje

Rozvoj těžké nákladní dopravy, která jako palivo využívá vodík, pokračuje. Tento příspěvek je krátkým výčtem z blogu Fuel Cell & Hydrogen Energy Association a řady dalších zdrojů, mapující nové přírůstky v tomto rapidně se rozvíjejícím sektoru. Jednotlivé společnosti budou v tomto článku jmenovány postupně vždy s informacemi k jejich nabízenému řešení.

Obří továrna na výrobu téměř 1900 tun modrého vodíku denně v americké Louisianě

V americké Louisianě vznikne obří továrna na výrobu modrého vodíku v hodnotě 4,5 miliardy dolar (100 miliard korun). O výstavbu komplexu se postará společnost Air Products, která jej také bude provozovat. Továrna by měla zachytit až 95 % veškerých emisí CO2 a tím uchovat až 5 milionů tun tohoto plynu v geologickém podloží, které je pro ukládání oxidu uhličitého v Louisianě příhodné. Od roku 2026 by měl komplex vyrábět denně až 21 milionů metrů krychlových vodíku, to se rovná přibližně 1900 tunám vyrobeného vodíku denně. Vodík bude mimo jiné využit i k výrobě modrého amoniaku pro mezinárodní světový obchod s vodíkem.

5 významných výrobců nákladních vozidel získalo podporu od americké vlády

Celkem 5 světově významných výrobců nákladních vozidel získalo na začátku listopadu 2021 podporu od americké vlády v hodnotě až 127 milionů dolarů, která má za cíl financovat vývoj nákladních automobilů na čistý pohon po dobu následujících 5 let. Součástí balíčku je i podpora nákladních automobilů s palivovými články na vodík. Iniciativa ‚‚SuperTruck 3‘‘ podpoří střední a těžkou nákladní dopravu s cílem zvýšit účinnost těchto vozidel a snížit emise skleníkových plynů.

Renault představil vodíkovou dodávku HYVIA s dojezdem až 500 km

Společnost Renault Group představila výsledky svého dlouholetého projektu HYVIA. Těmi je bezemisní vodíková dodávka Renault Master Van H2-TECH prototype, která je schopná na jednu nádrž ujet až 500 km. Dodávka nabízí až 12 metrů krychlových prostoru a ke koupi by měla být dostupná v roce 2022. Do dodávky je namontován 30 kW palivový článek, 33 kWh baterie a nádrže schopné pojmout 6 kg vodíku. Celý vůz bude vyráběn ve Francii.

Středoevropský vodíkový koridor propojí Ukrajinu s Německem

Celkem čtyři provozovatelé plynárenských soustav z Německa, České republiky, Slovenska a Ukrajiny představili 15. září 2021 svůj projekt zaměřený na utvoření vodíkového koridoru střední Evropou. Společnosti Net4Gas, Eustream, OGE a Gas TSO of Ukraine počítají s přepravou vodíku z oblastí na Ukrajině, kde se v budoucnu bude vyrábět vodík zejména z obnovitelných zdrojů energie. Ukrajina nabízí vynikající podmínky pro masivní a ekologickou produkci vodíku z fotovoltaických panelů a větrných elektráren. Společnosti tvrdí, že Středoevropský vodíkový koridor nabídne možnost dodávat značné množství vodíku do německých průmyslových center již od roku 2030.

V České republice vzniká jedinečné nákladní vozidlo na vodík

Centrum výzkumu Řež, s.r.o., TATRA TRUCKS a.s., DEVINN, s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze se pod vedením společnosti ÚJV Řež, a.s. zaměří na vyvinutí inovativního řešení bezemisního nákladního vozidla poháněného vodíkem.  Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023. Čtyři z pěti členů konsorcia jsou členem naší vodíkové technologické platformy.