Smysluplné řešení pro nákladní dopravu přichází: vodíkový tahač Nikola One

Automobilka Nikola Motor se rozhodla postavit ve Spojených státech výrobní centrum pro své vodíkové tahače. To vyjde zhruba na jednu miliardu dolarů, tj. asi 20 miliard korun. Firma se tak snaží s modelem Nikola One expandovat na rodící se trh nákladních vozů s alternativním pohonem. Informovala o tom agentura Reuters.

Vodíkové auto Toyota Mirai se začne prodávat v Kanadě

Kanadská Toyota oznámila, že v průběhu tohoto roku začne v Québecu prodávat model Toyota Mirai poháněný vodíkovými palivovými články, čímž využije výhody čisté výroby elektřiny v hydroelektrárnách této provincie.

V roce 2030 bude západní Evropa vyrábět pouze 5 % aut. Většinu produkce převezme Asie, věří šéfové automobilek

Manažeři automobilek se domnívají, že do roku 2025 zanikne 50 % kamenných dealerství. Budoucnost neleží jen v bateriích, šéfové dále sázejí na vodík. Vyplývá to z devatenáctého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo devět set výkonných manažerů ze 42 zemí, včetně České republiky.

Speciál Magazínu Leonardo k Noci vědců

Speciál Magazínu Leonardo k Noci vědců

Nizozemská společnost přestavěla Teslu na vodíkový pohon

Společnost Holthausen Group, nizozemský dodavatel plynu, si nejspíš myslí, že majitelům elektromobilů Tesla Model S opravdu hodně chybí cesty k čerpacím stanicím. A tak jeden přestavěli na vodíkový pohon.

Tahač od Tesly nemá kde nabíjet, spotřebuje proud pro 4000 domácností

Elektrický tahač Semi, který nedávno představila společnost Tesla, spotřebuje na jedno nabití stejné množství energie jako téměř 4000 domácností. Dospěla k tomu přední poradenská firma Aurora Energy Research, čímž značně zpochybnila životaschopnost projektu a poukázala na obecný problém elektromobilů.

Elektroauta nebudou mít v roce 2030 ani pětinu trhu. Zato vodík může nastoupit rychle, tvrdí šéf Benziny

Benzina, největší síť čerpacích stanic, dokončuje převzetí 65 benzinek od OMV. "Sebevědomí nám dodává i to, že u stanic, které jsme převzali, se nám podařilo až zdvojnásobit prodeje," říká Marek Zouvala, ředitel Benziny. I z toho podle něj vychází chuť pro další akvizice.

Vodík může do roku 2050 pomoci snížit emise o pětinu, myslí si Toyota, Hyundai a další

Vodík je palivem budoucnosti. Na zvyšování podílu vodíku při zajištění energetických potřeb lidstva se v rámci Konference o změnách klimatu v Bonnu shodli představitelé nadnárodních společností sdružených v iniciativě Hydrogen Council.

Bart Biebuyck: „Při vývoji vodíkových technologií se partnerství soukromého a veřejného sektoru osvědčilo“

V TT č. 16 jsme v článku „Éra vodíku přichází“ informovali o Světové vodíkové konferenci WHTC 2017, která se v červenci konala v Praze.
Článek přinesl informace o českém Národním akčním plánu čisté mobility (NAP-CM), který cílí na vybudování veřejných vodíkových plnicích stanic. Dále byl představen Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU). FCH JU je partnerstvím veřejného a soukromého sektoru – mezi Evropskou komisí, výzkumnými subjekty a sdružením průmyslových partnerů. Je součástí rámcového programu pro výzkum, vývoj a inovace Horizont 2020 a funguje podobně jako grantová agentura, která na evropské úrovni zastřešuje a finančně podporuje výzkumné a aplikační aktivity v této oblasti. Do FCH JU se zatím zapojilo sedm česk ých výzkumných a průmyslových subjektů. Nejúspěšnějším z nich je Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, která již řeší čtyři výzkumné projekty a nově získala financování pro pátý podpůrný projekt, který umožní výuku studijního oboru „Vodíkové a membránové technologie“ v angličtině. V tomto vydání navazujeme rozhovorem s výkonným ředitelem FCH JU Bartem Biebuyckem.

Blíží se konec fosilních paliv. Slovenská rafinérie sází na vodíkové články

Podle tzv. „Bílé knihy o dopravě" by se do roku 2050 měly emise z dopravy snížit oproti roku 1990 o šedesát procent. Na ambici šetřit ropou a omezit fosilní paliva, musí reagovat i jejich výrobci. Ve slovenské rafinerii Slovnaft jsou přesvědčení, že ropa ještě pár let vydrží, přesto se ale chystají na pumpách otevřít rychlodobíjecí stanice nebo síť pro sdílení kol.

European Union
Project "Česká vodíková technologická platforma 2023" CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_369/0025119
Is co-financed by the European Union