Vláda České republiky na svém jednání 29.8.2024 schválila aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM), na které spolupracovala i Česká vodíková technologická platforma (HYTEP). Ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí byly aktualizovány cíle z roku 2019 i pro vodíkovou mobilitu pro roky 2025, 2030 a 2035. K roku 2030 předpokládá NAP CM nasazení 200 autobusů na vodík, 800 lehkých užitkových vozidel a 380 nákladních automobilů typu N2 a N3. Cíl pro osobní dopravu byl snížen na 3 000 vozidel.
Cíle jsou v souladu s novým požadavkem aktualizované evropské směrnice na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie (RED) nahradit v sektoru dopravy České republiky část fosilních paliv až 11 750 tunami obnovitelného vodíku do roku 2030. Aktualizace Národního akčního plánu zároveň podporuje výstavbu až 50 plnicích stanic tak, aby bylo dosaženo optimálního rozmístění plnicích stanic po České republice, které jsou v souladu s požadavky nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR). Jejich budování se předpokládá zejména na hlavních dálničních tazích a většině krajských měst.
Vyjednávání o aktualizaci NAP CM probíhala déle než rok. Vodíková mobilita je oproti bateriové pozadu, a to jak z hlediska dostupné infrastruktury, tak z hlediska počtu vozidel na českých silnicích. K nasazení vodíku jako pohonu pro automobily je ale stále potřeba dořešit řadu problematických bodů. I nadále platí, že na vodík je v rámci zákona o pohonných hmotách nazíráno jako na centralizovaně vyráběné palivo, a tak je jeho distribuce zasažena 20 milionovou kaucí podobně jako u tradičních pohonných hmot. Zároveň i nadále platí legislativní nejistota v otázce mobilních zásobníků na plnicích stanicích, a to jak z hlediska dotační podpory, tak z hlediska technické legislativy. Zákon o pohonných hmotách by nicméně dle posledních indicií z MPO měl být v budoucnu poupraven tak, aby distributoři vodíku již nemuseli kauci platit.
I nadále platí, že vodík jako palivo má svůj potenciál především v nákladní a autobusové dopravě. K tomu ale potřebujeme projekty v České republice, do kterých se zapojí celý hodnotový řetězec. Jedná se zejména o výrobny vodíku, distributory vodíku a koncové uživatele. Za úspěšný projekt lze v západní Evropě považovat například projekt H2ME.
Zdroj obrázku: https://www.gettyimages.com/