19. října 2022 proběhlo hlasování na plenárním zasedání Evropského parlamentu k cílům nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Evropský parlament schválil své stanovisko, se kterým půjde k jednacímu stolu v rámci trialogů, tedy diskuzí s Evropskou komisí a Radou Evropské unie ohledně finální podoby nařízení. Parlament chce snížit maximální možnou vzdálenost mezi plnicími stanicemi na hlavních i globálních sítích TEN-T, a to na 100 km. Zároveň posunul časový harmonogram dosažení cíle, nově by měly být tyto plnicí stanice dostupné již na konci roku 2027. Technické a další parametry plnicích stanic Parlament ponechal bez větších změn. Jedná se o výrazně ambicióznější cíl, než na kterém se ve svém stanovisku dohodly členské státy EU.
Plnicí stanice každých 100 km na globálních a hlavních sítích TEN-T by si v Evropě vyžádalo postavit asi 1780 plnicích stanic, které by měly roční výdej asi 1 milion tun vodíku. Při jednoduchém přepočtu a předpokladu spotřeby 60 kg nákladního automobilu za jeden den by plnicí stanice byly schopné napájet až 59 000 nákladních automobilů ročně.
Členské státy se naproti tomu dohodly na snížení cíle z původně Komisí navrhovaných 150 km na 200 km a z TEN-T sítí vyškrtly sítě globální. Státy EU také nechtějí podpořit povinnost plnicích stanic vydávat alespoň 2 tuny vodíku denně.
O finální podobě nařízení se bude jednat v příštích týdnech. Lze očekávat, že výsledná podoba nařízení by měla být dohodnuta buďto za českého předsednictví, nebo v průběhu prvního pololetí 2023.
Pro více informací: https://hydrogeneurope.eu/another-big-day-for-european-hydrogen/