Testování vodíkového autobusu v Mostě bylo odloženo

Testování vodíkového autobusu v Mostě bylo odloženo

Autobus CaetanoBus v Mostě najezdil celkem přes 150 kilometrů v průběhu takřka dvou celých dnů provozu. Partneři projektu získali cenná data o spotřebách, výkonu a dalších aspektech vodíkových autobusů. Autobus byl testován ve složitých podmínkách, tedy v teplotách okolo bodu mrazu a ve značně kopcovitém terénu. Plnění autobusu bezproblémově zajistila společnost Messer Technogas a vodík zafinancovala místní společnost FOR H2ENERGY. Bohužel v týdnu 5.–11. 12. byla na autobusu odhalena závada spojená s přehříváním elektromotoru, kterou se v průběhu následujících dnů nepodařilo odstranit. Testování autobusu ve městě Most bylo ukončeno předčasně a testování v Ostravě bylo prozatím odloženo. V současnosti je v plánu přesunout testování na nový termín, předběžně na zimu / jaro 2023.

V rámci testovacích jízd se ukázalo, že systém palivových článků a uskladnění vodíku fungoval po celou dobu bez potíží, a to i přes nižší teploty. Bezproblémové bylo i plnění vodíku, které zajistila společnost Messer Technogas. Zkušenost s provozem vodíkového autobusu je v principu pozitivní. Autobus má vyšší výkon než jeho běžný dieselový ekvivalent, je tichý a lokálně zcela bezemisní. Reálná spotřeba plně naloženého autobusu, který zdolával při nájezdu na lince 17 převýšení až 90 metrů, se v průběhu testování pohybovala mezi 10–12 kilogramy vodíku na 100 kilometrů. Spotřeba odpovídá udávanému dojezdu okolo 350 kilometrů na jedno naplnění, přičemž v letních měsících při vyšších teplotách lze počítat se spotřebou menší přibližně o 2–3 kilogramy. 

Jelikož bylo testování autobusu v Mostě ukončeno dříve, tedy po 2 dnech jízdy namísto plánovaných 3 dnů, bude vodíková platforma vyjednávat se zástupci projektu JIVE 2 o možnosti vrácení vodíkového autobusu do ulic města Mostu a Ostravy v průběhu zimy / jara příštího roku. O dalším postupu budeme informovat.

Důvodem k předčasnému ukončení testovací jízdy autobusu CaetanoBus byla závada spojená s přehříváním elektromotoru, související patrně s problémem vodní pumpy. Závadu se bohužel v průběhu následujících dnů nepodařilo odstranit a testování autobusu ve městě Most tedy bylo ukončeno předčasně a testování v Ostravě bylo prozatím odloženo.

Vyhodnocovací workshop k celému testování vodíkového autobusu proběhne 10. 1. 2023, a to v Praze.

Program workshopu k nahlédnutí zde.

Pokud byste měli zájem dozvědět se o zkušenostech s vodíkovými autobusy z dalších evropských měst a poslechnout si zkušenosti z Mostu, ozvěte se, prosím, na mail:  

Děkujeme za dosavadní spolupráci zahraničním partnerům projektu, a to jmenovitě Clean Hydrogen Partnership, Hydrogen Europe, Element Energy, UITP a společnosti CaetanoBus. Za spolupráci na národní úrovni děkujeme Hospodářské a sociální radě Ústeckého kraje, statutárnímu městu Most, společnosti Messer Technogas, společnosti FOR H2ENERGY, Ústeckému kraji, Moravskoslezskému kraji, statutárnímu městu Ostrava a Moravskoslezskému Vodíkovému Klastru.

Program workshopu