Čerstvé ryby díky palivovým článkům

losos 330x221Na tom, že sanfranciská společnost Global Fresh Foods (GFF) dopravila 18 tun čerstvých lososů z Lirquenu (Bio-Bio, Čile) do přístavu v Long Beach (Kalifornie, USA), by ještě nebylo nic moc zajímavého. GFF však při přepravě nákladu nepoužila ani led ani polystyrenové boxy, nýbrž využila novou technologii založenou na membránových palivových článcích. V tomto případě nebyly palivové články primárně využity jako zdroj elektrické energie, ale jako zařízení spotřebovávající kyslík. Právě kyslík totiž představuje hlavní příčinu nízké trvanlivosti některých bílkovin. Techniky využívající nahrazení dýchatelné atmosféry, obsahující kyslík, atmosférou, ve které je kyslík nahrazen například oxidem uhličitým, jsou sice známé a nacházejí své uplatnění, avšak i u nich je potřeba počítat s pronikáním kyslíku do ochranné atmosféry. Nová patentovaná technologie SAF-D, vyvinutá firmou GFF, využívá k odstranění přebytečného kyslíku právě palivových článků. Tímto způsobem je zajištěna maximální koncentrace kyslíku v ochranné atmosféře přibližně 200 ppm, což umožňuje bezpečné uskladnění na více než 30 dní. Tato doba tak v mnoha případech umožňuje využít k přepravě čerstvých ryb lodní, namísto mnohem dražší letecké přepravy. Výkonný ředitel GFF Mark Barkenow k tomu řekl: „Průmysl má nyní k dispozici jedinečnou alternativu k drahé a životní prostředí zatěžující letecké dopravě. S naší technologií mohou distributoři mořských plodů zajistit pravidelné dodávky čerstvých produktů pro maloobchodní zákazníky, a to s mnohem menším dopadem na životní prostředí.“

Zdroje:

GFF

SAF-D