Německo patří bezpochyby k pionýrům vodíkových aplikací a patří i k zemím s nejpropracovanější vodíkovou legislativou a systémem podpory rozvoje poptávky po vodíku. Jak jsme nedávno informovali v aktualitě z 13. srpna, Berlín jako první zveřejnil strategii dovozu vodíku. S cílem urychlit rozvoj vodíkového hospodářství zřídila spolková vláda v roce 2021 tři velké projekty: H2Giga, H2Mare a TransHyDE. H2Giga se zabývá rozvojem sériové výroby elektrolyzérů, H2Mare rozvojem výroby vodíku v offshore oblastech a TransHyDE přepravou vodíku a jeho derivátů. Na německé Helgolandu aktuálně testují novinku z tohoto projektu, využití LOHC při transportu vodíku.
Každý ze zmíněných německý velkých projektů (tzv. Wasserstoff-Leitprojekte: Die Leitprojekte) pravidelně předkládá jak výsledky výzkumu a vývoje, tak politická doporučení a návrhy strategií. TransHyDE se zabývá různými aspekty přepravy vodíku, např. přeměnou terminálů LNG pro využití vodíku a jeho derivátů, přepravou plynného vodíku potrubím a ve vysokotlakých kontejnerech, přepravou kapalného vodíku a přepravou vodíku chemicky vázaného v čpavku nebo LOHC. Využití LOHC by skýtalo nové možnosti při přepravě vodíku, zejména by umožnilo jeho snadnější a levnější přepravu, neboť molekuly organických nosičů lze používat opakovaně a lze ho snadno skladovat a pro přepravu není třeba zvláštních zařízení a technologických postupů. Jeho masivní využití je však novinkou a některé fáze jeho využití nejsou zatím ve stadiu komercionalizace (TRL 6-7). Na začátku září byly publikovány další výsledky testování využití LOHC při přepravě vodíku, a to z projektu, který sídlí na německém ostrově Helgoland.
Projekt na Helgolandu byl zřízen v roce 2021 a zabývá se různými technickými, ekonomickými a vědeckými aspekty LOHC, zejména testuje modelový řetězec dodávek vodíku lodí mezi Helgolandem a Hamburkem. Projekt využívá inovativní technologii LOHC společnosti Hydrogenious LOHC Technologies z Erlangenu. Ta jako LOHC používá benzyltoluen (LOHC-BT). Firma Hydrogenius je vedle helgolandského projektu zapojena do výstavby tzv. LOHC hubu v Bavorsku, který letos v létě získal spolkovou finanční podporu ve výši 72 milionů Euro a měl by být dokončen v roce 2028. Cílem výzkumného projektu na Helgolandu je vyvinout reprodukovatelný a škálovatelný plán pro lokality po celém světě s podobně náročnými rámcovými podmínkami. Samotná implementace na půdě Helgolandu se neplánuje. Projekt by měl být ukončen v roce 2025, nyní zveřejněná data a informace představují první technické a ekonomické poznatky.
Výchozím bodem projektu je hydrogenační stanice na ostrově Helgoland. Obnovitelný vodík se vyrábí na moři a poté je pomocí podmořských potrubí přepravován do závodu, kde je v procesu hydrogenace „párován“ s organickými nosiči a následně již jako LOHC skladován. Při procesu hydrogenace vzniká odpadní teplo (přibližně 9 kWh/kg H2 při 250 °C), které je využito k zásobování helgolandských domácností teplem. LOHC je pak dále podzemním potrubím přepravován do přístavu, kde je dočasně uskladněn. Následně je naložen na loď a přepraven do Hamburku. V hamburském přístavu se LOHC zpracuje v dehydrogenačním zařízení. V rámci projektu jsou testovány jednotlivé složky logistického řetězce, jejich energetická a technická náročnost a proveditelnost. Testování např. zahrnuje analýzu nejoptimálnějšího umístění hydrogenačního a dehydrogenačního zařízení, koncepci přístavu či vliv hydrogenačního a dehydrogenačního zařízení na životní prostředí.
Vedle samotných technických poznatků je součástí projektu i zjišťování ekonomických parametrů. Právě u LOHC máme nejmenší poznatky o nákladech na projekt a přepravu. Na začátku projektu byly sice modelově odhadnuty náklady, nicméně realizace projektu má ukázat, jaké jsou kapitálové a zejména provozní náklady v situaci, kdy projekt běží. Testovány jsou mj. náklady na projekt ve vztahu ke kapacitě výroby a přepravy.
Výsledky analýzy a záznamy technických a dalších měření byly zveřejněny a jsou dostupné na Sicherer und effizienter Wasserstofftransport über große Distanzen mit LOHC.
Zdroj obrázku: https://hhla.de/medien/news/detailansicht/hpc-wasserstoff-bunkerstation-auf-helgoland