Toyota uvádí sériovou verzi vodíkového autobusu Sora

Toyota uvádí sériovou verzi vodíkového autobusu Sora
  • První autobus v Japonsku poháněný palivovými články, který získal typové osvědčení
  • Do roku 2020 se má vyrobit přes 100 kusů určených zejména pro Tokio

Toyota spustila prodej prvních autobusů Sora na vodíkové palivové články. Název Sora vznikl jako akronym složený ze slov Sky, Ocean, River, Air (Obloha, Oceán, Řeka, Vzduch), zastupujících cyklus vody na planetě Zemi.

Automobilka předpokládá, že ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami v Tokiu 2020 vyrobí přes 100 těchto autobusů určených zejména pro metropolitní oblast hlavního města Japonska. Více vodíkových autobusů v metropolitní oblasti má podle Toyoty zvyšovat i povědomí veřejnosti o tomto dopravním prostředku.

Toyota vloni zahájila celosvětovou kampaň „Start Your Impossible“, jejímž prostřednictvím se chce transformovat z klasické automobilky na firmu poskytující služby mobility. Výchozím postojem byla touha Toyoty přispět ke zlepšení života zákazníků i společnosti budováním inkluzivní a udržitelné společnosti, v níž je každý bez rozdílu motivován utkat se s nemožným. Při vývoji autobusů Sora se Toyota snažila navrhnout taková vozidla, která by zákazníkům poskytla svobodu pohybu a stala se neodmyslitelnými ikonami města.

Toyota plánuje vyrábět autobusy, které budou plně sloužit společnosti, a proto byl systém palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System) pro autobusy Sora upraven tak, aby sloužil jako ekologický pohon i jako zdroj energie v případě přírodní katastrofy.

Příznivější dopady na životní prostředí a technologie palivových článků

- Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Mirai (FCEV), byl efektivně zužitkován tak, aby nabídl ekologické parametry bez provozních emisí CO2 a jiných škodlivých látek, stejně tak jako tichý chod s minimem vibrací.

- Autobus Sora je vybaven vysoce výkonnou externí napájecí jednotkou, která v případě potřeby poskytne vysoký výkon a kapacitu elektrické energie (max. výkon 9 kW, kapacita až 235 kWh) a poslouží v roli nouzového zdroje elektrické energie, například během přírodní katastrofy.

Univerzální funkčnost a svoboda pohybu

- Neobsazená sedadla v autobusu Sora se automaticky sklápějí, což přispívá k praktičnosti a pohodlí cestujících, zejména pak osob s dětským kočárkem nebo invalidním vozíkem.

- Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla, a zlepšujících tak celkový přehled o blízkém okolí.

- Když se autobus zastaví, systém v zájmu bezpečnosti akusticky i opticky upozorní řidiče na chodce a cyklisty v bezprostřední blízkosti.

- Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu hladký rozjezd z místa s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu autobusu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.

- Design autobusu staví na plastickém tvarování, jímž se výrazně odlišuje od klasického šestistěnu běžných autobusů a díky svému výraznému vzhledu je okamžitě rozpoznatelný.

- Autobus používá přední a zadní světla s LED zdroji.

 Hlavní technické specifikace


Zdroj:

https://www.toyotanews.eu/cs/tiskove-zpravy/802-toyota-uvadi-seriovou-verzi-vodikoveho-autobusu-sora