FNM a Alstom představují první vlak poháněný vodíkem pro Itálii

FNM a Alstom představují první vlak poháněný vodíkem pro Itálii

V loňském roce byl v Itálii uveden vlak Coradia Stream na vodíkový pohon od společnosti Alstom. Vývoj, certifikace, výroba a testování proběhly v závodech Savigliano a Vado Ligure, vývoj signalizačního systému v Boloni. Alstom Czech Republic vyrábí klíčovou komponentu a v České Lípě se zpracovává vozová skříň pro napájecí vůz generující energii pro celou soupravu. Coradia Stream na vodíkový pohon je vhodná udržitelná alternativa k vlakům, které využívají fosilní paliva a jezdí po neelektrifikovaných tratích. Vlak s kapacitou 260 míst nabízí komfort a tiché cestování s dojezdem přes 600 km a splňuje evropský cíl eliminace emisí CO2 do roku 2050.

Společnost FNM, klíčová integrovaná skupina v oblasti udržitelné mobility v Lombardii, společně s výrobcem Alstom, světovým lídrem v oblasti inteligentní a udržitelné mobility, představila vlak Coradia Stream poháněný vodíkem, který předznamenává začátek nové éry osobní železniční dopravy v Itálii. Akce proběhla v rámci výstavy EXPO Ferroviaria 2023. Vlak bude uveden do komerčního provozu v oblasti Valcamonica mezi koncem roku 2024 a začátkem roku 2025, a to na neelektrifikované trati Brescia-Iseo-Edolo společnosti FERROVIENORD, na níž železniční dopravu provozuje společnost Trenord. Stane se tak v rámci projektu H2iseO, jehož cílem je vytvořit první “vodíkové údolí” v Itálii v oblasti Brescia. Vlak Coradia Stream s vodíkovým pohonem splňuje evropský cíl snížit do roku 2050 emise oxidu uhličitého o 100 % a je v Itálii vůbec prvním vlakem vybaveným vodíkovými palivovými články s nulovými přímými emisemi CO2 s celkovou kapacitou 260 míst a dojezdem více než 600 km.

Slavnostní ceremonie se zúčastnili Matteo Salvini, místopředseda vlády a ministr dopravy, Alessandro Morelli, náměstek tajemníka vlády a zástupci regionu Lombardie. Během akce promluvili také představitelé společností FNM, FERROVIENORD, Trenord a Alstom.

Událost navazuje na dohodu, kterou společnosti FNM a Alstom podepsaly v listopadu 2020 a na jejímž základě bude společnosti Trenord dodáno šest vlaků na vodíkové palivové články s opcí na dalších osm. Zahájení provozu vodíkového vlaku je součástí projektu H2iseO Hydrogen Valley. Cílem projektu H2iseO, který podporují společnosti FNM, FERROVIENORD a Trenord, je vybudovat v regionu Valcamonica hospodářský a průmyslový řetězec dodávek vodíku se základem položeným v odvětví dopravy, zahájit energetickou přeměnu území a přispět k regulaci uhlíkových emisí významné části místní veřejné dopravy. Jedná se o vysoce inovativní projekt, který mimo jiné počítá s výstavbou tří závodů na výrobu, skladování a distribuci obnovitelného vodíku bez emisí CO2 (v Brescii, Iseu a Edolu), a také s budováním sítě 40 vodíkových autobusů, které nahradí celý vozový park využívaný společností FNM Autoservizi.

Nové vlaky na vodíkový pohon vycházejí z modelu jednopodlažního regionálního vlaku Coradia Stream společnosti Alstom, který je určen pro evropský trh a který společnost Alstom vyrábí v Itálii. Vodíkem poháněný vlak Coradia Stream zachová vysokou úroveň komfortu, který cestující ocenili již u jeho elektrické verze, a bude poskytovat stejný provozní výkon jako dieselové vlaky, včetně dojezdu. Vodíková Coradia Stream může jezdit na neelektrifikovaných tratích jako náhrada za dieselové vlaky a nabízí komfortní a tiché cestování srovnatelné s ostatními elektrickými modely Coradia, navíc ale s dojezdem více než 600 kilometrů.

Vlak byl vyvinut a vyroben především v závodech společnosti Alstom v Itálii. Konkrétně o vývoj, certifikaci, výrobu a testování se postaral závod Savigliano. V závodě Vado Ligure byla instalována technologicky inovativní vodíková část, další komponenty dodal objekt Sesto San Giovanni a v závodě v Boloni probíhal vývoj signalizačního systému. Část komponentů vlaku dodává také výrobní závod společnosti Alstom Czech Republic v České Lípě. Společnost Alstom je dodavatelem a technickou podporou skupiny FNM již více než 15 let. Během této doby se Alstom podílel na provozu a údržbě více než 100 jednopodlažních vlaků EMU, včetně 60 jednotek Coradia Stream a 90 lokomotiv E464.