Šest členů německé iniciativy H2 Mobility, jmenovitě Air Liquide, Daimler, Linde, OMW, Shell a Total, se dohodlo na plánu vybudování celonárodní veřejné sítě čerpacích stanic pro vodíkové elektromobily. Cílem projektu je navýšení počtu vodíkových čerpacích stanic ze současných 15 na 400 do roku 2023. V současné době je v Německu v provozu mnohem více než zmíněných 15 čerpacích stanic. Jen těchto 15 však splňuje nejvyšší platné standardy a umožňuje čerpání vodíkových elektromobilů s tlakovou nádrží konstruovanou na tlak 700 bar.
Aktuality
Jaromír Hnát
Jaromír Hnát
Nová metoda výroby vodíku pomocí slunečního svitu a vody byla vyvinuta na University of Colorado Boulder. Ve srovnání s ostatními podobnými technologiemi je dle prvních výsledků výrazně účinnější a zároveň klade nižší nároky na použité materiály. Metoda publikovaná v článku v časopise Science je založená na reakci vody s určitými kovy, respektive oxidy těchto kovů. Oxidy kovů uvolňují při vysokých teplotách (přes 1000 °C) vázaný kyslík, čímž dojde ke vzniku surového kovu, což představuje první krok celé technologie.
Jaromír Hnát
Potěšující zprávou je, že celkový objem dodaných jednotek palivových článků všech typů stoupl ve srovnání s rokem 2011 o 86 %. Celkově bylo dodáno 45 700 jednotek palivových článků, což ovšem nezahrnuje vzdělávací sestavy a hračky. Celkový dodaný výkon přesáhl hranici 150 MW o 16,7 MW. Tato čísla dokazují, že palivové články se stále více prosazují v různých oblastech průmyslu a energetiky, kde nabízejí lepší řešení než konvenční systémy s vnitřním spalováním nebo baterie.
Jaromír Hnát
650 tisíc amerických dolarů, tedy přibližně 12 milionů korun, tolik obdržela společnost Plug Power Inc. od amerického úřadu pro energetiku (U. S. Department of Energy, DOE) na zavedení vodíkových palivových článků jako zdrojů elektrické energie pro nákladní chladicí boxy, ve kterých se převáží zmražené potraviny z distribučních center k obchodníkům. V současné době se ve Spojených státech pohybuje na silnicích přibližně 300 tisíc nákladních chladírenských tahačů, které k výrobě elektřiny používají dieselové agregáty.
Jaromír Hnát
Švýcarská společnost ALMUS AG zahájila prodej demonstrační soupravy vysokoteplotního palivového článku, určeného pro akademické instituce. Celá souprava se dodává v kompaktním kufříkovém balení, aby byl zajištěn bezpečný transport všech součástí. Dodávaný palivový článek dokáže kromě vodíku využívat také uhlovodíky. Sada obsahuje všechny důležité komponenty k demonstraci funkce vysokoteplotního palivového článku, tedy vyhřívání, zařízení pro sledování výkonu v závislosti na teplotě a umožňuje také sledovat vliv průtoku paliva i oxidovadla na provozní parametry článku.
Jaromír Hnát
Ocenění GreenTec bylo uděleno společnosti Airbus za výzkumné aktivity zaměřené na zavedení technologie palivových článků do komerční letecké přepravy. Výzkum byl zaměřen na víceúčelový palivový článek, který by zásoboval letadlo elektrickou energií, ale také na využití vedlejších produktů provozu tohoto palivového článku. Elektrická energie z palivového článku může být využita jednak pro elektrické systémy letadla, stejně jako pro nastartování hlavních motorů nebo k zajištění pohybu letadla po ploše letiště. Voda, která vzniká jako vedlejší produkt, pak může být využita i přímo na palubě.
Jaromír Hnát
Vývoj Hydro Shuttle oznámila společnost Taiyo Nippon Sanso Corporation (TNSC) a představila tak jednu z možných součástí rozběhnutého projektu, v rámci kterého by v Japonsku mělo být vybudováno 100 vodíkových čerpacích stanic.
TNSC se podařilo integrovat dávkovač, chladící zařízení, kompresor i tlakovou nádobu na vodík, tedy čtyři hlavní komponenty vodíkové čerpací stanice, do jediné jednotky. Tím se podařilo dosáhnout výrazného snížení výrobních nákladů, stejně jako nákladů na instalaci. Cena vodíkové čerpací stanice tak ve srovnání s předchozím modelem klesla na polovinu. Vedle integrace čtyř zmíněných komponent do jediné jednotky došlo také k vylepšení dávkovače a chladícího zařízení.
Jaromír Hnát
Firma Bloom Energy představila nový leasingový program, zajišťovaný institucí Bank of America Merrill Lynch (BofA Merrill). Program je určen pro firemní zákazníky Bloom Energy k financování projektů, které budou generovat čistou energii přímo v provozovnách jednotlivých zákazníků. Cílem programu je zefektivnit zavádění produktů firmy Bloom Energy bez potřeby předchozích investic kapitálu. BofA Merrill již přislíbila sumu několika milionů dolarů dvěma prvním projektům - TaylorMade-adidas Golf Company (dceřiná společnost německé skupiny Adidas) v Carlsbadu a Honda centrum v Anaheimu, které budou využívat zařízení produkující čistou energii, dodaná firmou Bloom Energy.
Jaromír Hnát
Projekt ene.field byl zahájen před 11 měsíci, tedy na konci září 2012. Projekt je plánovaný jako 5letý s rozpočtem 53 milionů EUR. V jeho rámci by mělo dojít k instalaci přibližně 1000 jednotek produkujících elektřinu a teplo, tzv. micro-CHP (micro Combined Heat and Power), které budou využívat technologii palivových článků, a to v bytových domech napříč celou Evropou. Celkově se projektu účastní 12 zemí, ve kterých mají domácnosti rozdílné požadavky na teplo i elektřinu. Počet instalovaných jednotek bude v jednotlivých zemích různý - od 200 instalovaných jednotek po méně než 10. Cílem projektu je rozvíjení průmyslu micro-CHP palivových článků, zřízení nezbytného zásobovacího řetězce a snížení ceny, což povede ke snížení investičních rizik, jakmile se průmysl přiblíží úplné komercializaci.
Today the two first micro fuel cell-based combined heat and power (FC-CHP) units have been officially installed in Germany (Homburg and Munich) by the ene.field project partners BAXI INNOTECH GmbH and Elcore GmbH.
These units are the firsts of around 1,000 micro FC-CHP units that will be installed throughout the project period. They will be actively monitored in dwellings across a range of European countries. The outcome will provide the project team with a valuable, practical and up-to-date dataset on domestic energy consumption and micro-CHP applicability across Europe.