Vybudovaný park palivových článků nese název Gyeonggi Green Energy a nachází se jižně od hlavní město Jižní Koreje, Soulu. Celé zařízení se skládá z 21 uhličitanových palivových článků s celkovým výkonem 59 MW elektrické energie. Celý park se rozkládá na ploše pouhých dvou hektarů. Protože se pracovní teplota tohoto typu palivového článku pohybuje v rozmezí
350-400 °C, dodává celé zařízení kromě elektrické energie také teplo do místního rozvodu.
Aktuality
Jaromír Hnát
Jaromír Hnát
Pod označením Intrado představila korejská automobilová společnost Hyundai na Ženevském autosalonu konaném v březnu 2014 nový koncept vodíkového elektromobilu. Intrado není výjimečný jen použitým pohonem, jehož základ tvoří PEM palivový článek, ale také vlastní konstrukcí. Vozidlo je zkonstruováno za použití super lehkých materiálů, které jsou navíc pospojovány s využitím nové technologie, která by mohla znamenat vznik nového směru v konstrukci automobilů. Vlastní název Intrado pochází od pojmenování spodní části křídla letadel, které zajišťuje vztlak potřebný pro vzlet letadla. Kromě jména se Intrado letadly inspirovalo i v dalších oblastech, jako je použití moderních konstrukčních materiálů, odstranění veškeré nadbytečné hmotnosti a v neposlední řadě také využití vysoce účinného pohonu.
Jaromír Hnát
V srpnu 2012 získal Kalifornský technologický institut (Caltech) za svůj projekt solární toalety první místo v Reinventing the Toilet Challenge (Výzva k znovuobjevení toalety), kterou vyhlásila nadace Billa & Melindy Gatesových. Toaleta vybavená solárními kolektory využívá elektrochemický reaktor k čištění lidských odpadních produktů. Umožňuje tak jejich bezpečnou likvidaci, která nevyžaduje septik ani vnější zdroj vody. Podle údajů Světové zdravotnické organizace a UNICEF nemá na světě přístup k hygienickým toaletám na 2,6 miliardy lidí, což často vede k rozšíření smrtelných chorob. Reinventing the Toilet Challenge je součástí širšího programu, který má tuto situaci vyřešit.
Jaromír Hnát
Z ponořené ponorky vypustilo americké námořnictvo bezpilotní pozorovací letoun vybavený palivovým článkem. XFC je plně autonomní, elektrický bezpilotní letoun se skládacími křídly a palivovým článkem, který zajišťuje dostatek elektrické energie minimálně na 6 hodin provozu. Letoun se vypouští směrem kolmo vzhůru, k čemuž slouží pomocný systém, jenž umožňuje start bezpilotního letounu i z malé hladinové lodě. Letoun byl v rámci testu vypuštěn z ponorky USS Providence a během několika hodinové mise následně monitoroval okolní prostor s využitím přímého přenosu dat zpět na USS Providence, povrchové podpůrné lodě a do přístavu Norfolk.
Jaromír Hnát
Whitbread, největší řetězec hotelů a restaurací ve Velké Británii, uzavřel se společností Baxi Comercial dohodu o dvouletém využívání jednotky Gamma Premio. Jednotka Gamma Premio je palivový článek s protonově selektivní polymerní membránou a elektrickým výkonem až 1 kW. Vzhledem k pracovní teplotě, která činí 65 - 70 °C, představuje také zdroj tepla o výkonu 1,8 kW. Jako zdroj energie využívá Gamma Premio zemní plyn, který se skládá hlavně z metanu (CH4) a ze kterého dokáže Gamma Premio získat vodík.
Jaromír Hnát
Společnost FuelCell Energy dokončila a předala park s pěti uhličitanovými palivovými články DFC3000TM. Jedná se o největší jednotku série DFC se standardním výstupním střídavým napětím 13,8 kV. Jako palivo slouží zemní plyn, který DFC3000TM přeměňuje na elektřinu s účinností 47 %. Celé zařízení bylo vybudováno na zrekonstruovaném opuštěném předměstí v průmyslové zóně Bridgeportu na ploše 0,6 ha a předáno dle plánu v časové lhůtě kratší než jeden rok. Instalovaný výkon 14,9 MW elektrické energie by dokázal zásobovat elektrickou energií 15 000 průměrných amerických domácností. Celosvětově již však elektrárny využívající DFC jednotky vyrobily více než 2 miliony kWh čisté energie.
Jaromír Hnát
Společnost Markets and Markets, vedoucí firma v oblasti analýzy trhu a výzkumu, vydala v červnu 2013 zprávu zabývající se budoucností trhu s palivovými články. Průmysl palivových článků se v uplynulých několika letech snažil dosáhnout určité míry ziskovosti. Nicméně právě ziskovost a taky komercializace se ukázaly být obtížnými otázkami pro průmysl jako celek. Navzdory těmto výzvám však zpráva firmy Markets and Markets předpokládá, že trh s palivovými články v příštích letech poroste. Podle uvedené zprávy se počítá s nárůstem tohoto trhu z 629,8 milionu USD v roce 2013 na více než 2 miliardy v roce 2018. V období let 2013 až 2018 se tak očekává souhrnný roční nárůst trhu s palivovými články o 32procentních bodů.
Jaromír Hnát
Italská společnost Acta SpA prodala singapurské Nanyang Technological University (NTU) systém umožňující konverzi elektrické energie do chemické a zpět. Kombinovaný elektrolyzér-palivový článek systém bude sloužit na majáku Raffles (Raffles Lighthouse), který je umístěn na ostrově Pulau Satuma. Systém využívá obnovitelnou energii a filtrovanou dešťovou vodu.
Jaromír Hnát
Tři automobily Kangoo ZE doplněné palivovým článkem, který zajišťuje větší dojezd, budou sloužit poštovnímu úřadu ve francouzském regionu Franche-Comté. Kagoo ZE od společnosti Renault jsou plně elektrické malé dodávky (do 3,5 t) vybavené motorem o výkonu 44 kW (60 koňských sil). Litium-iontová baterie s kapacitou 22 kWh umožňuje za optimálních podmínek maximální dojezd 170 km. Symbio FCell palivové články, využívající PEM (proton exchange membrane) technologii, mají výkon 5 kW a jsou snadno modulovatelné až do výkonu 20 kW. Jejich účelem bude zajištění dostatečného dojezdu poštovních automobilů i za nepříznivých podmínek, například v kopcovitém terénu nebo při teplotách nižších než nula stupňů Celsia.
Martin Fišer
Česká vodíková technologická platforma (www.hytep.cz) pořádá ve dnech 2. – 4. dubna 2014 v hotelu DAP na Vítězném náměstí, Praha 6, již tradiční konferenci Hydrogen Days 2014 (www.hydrogendays.cz).
Tradičním a hlavním cílem konference je setkání odborníků z různých vědních i aplikačních oborů týkajících se vodíkových technologií a poskytnutí uceleného přehledu o aktuálních výzkumných, vývojových a aplikačních aktivitách na tomto poli v České republice. Neméně důležitým aspektem je snaha vytvářet vhodnou platformu pro efektivní diskuzi a výměnu informací mezi akademickou a komerční sférou.