11182018ne

Novinky

Projeli jsme vodíkový Mercedes. Opravdu je to hudba budoucnosti

Na jaký pohon budou auta v budoucnosti jezdit? Bude to pohon čistě elektrický, spalovací, nebo se snad prosadí pohon vodíkový? Těžko říct. Mercedes každopádně nechce zaspat ani v jednom ohledu, a tak se vám může stát, že na silnici brzy potkáte auto s logem Mercedesu na vodíkový pohon. Přesně takový je Mercedes GLC F-CELL, který jsem si po kolegovi Martinovi vyzkoušel i já.

  • SUV střední třídy GLC F-CELL má výkon 200 koní a reálně ujede asi 400 kilometrů
  • Vodíkový pohon má výkon 70 kW, zbytek energie dodává 13,8kWh baterie, kterou lze i externě nabíjet
  • Tankování je otázkou tří minut
  • Na palubě je kombinace infotainmentu z nového Mercedesu A a třídy E

Hned na začátku si pojďme říci, že Mercedes šel na celý problém jinak než například Toyota Mirai. Mercedes GLC F-CELL se dá nabíjet i na nabíjecích stanicích. V útrobách je 13,8kWh baterie, která dokáže auto pohánět sama o sobě. Říkáte si, proč se dá auto nabíjet? Odpověď je snadná – z důvodu nedostatečné vodíkové infrastruktury. Ve chvíli, kdy si auto můžete nabít u nabíjecí stanice, jste o něco více svobodnější. Dalším faktorem je, že samotné palivové články, které v autě jsou, by neměly dostatečný výkon. Kombinovaně má GLC F-CELL 211 koní. I z toho důvodu máte k dispozici následující režimy:

  • HYBRID – auto si samo vybírá, jaký pohon využije
  • F-CELL – jízda na vodíkový pohon
  • BATTERY – jízda na baterii
  • CHARGE – nabíjení baterie

Technické stránce se více věnoval kolega ve svých dojmech. My se půjdeme posunout za volant. Po otevření dveří se budete koukat na typický interiér, který v posledních letech v Mercedesech dobře známe: jednoduché linie, vzdušnost a dobré zpracování. Nechybí dva 12,3palcové displeje vedle sebe. Displej, který se nachází před volantem, má lehce jiné prostředí. Samotný infotainment je stejný jako ve třídě E.

Jak už to u plug-in hybridních či vodíkových vozů bývá, tak sledovat můžete mimo jiné procentuální vyjádření výkonu, dále samozřejmě i informace o spotřebě, dojezdu, rychlosti a tak podobně. Displej před volantem má dva digitální budíky, které jdou customizovat, stejně jako plocha mezi nimi. Jednoduché a účelné. Zapomněl bych, že ovládat oba displeje můžete přes optické trackpady na volantu. Tím levým ovládáte displej před volantem, tím pravým displej infotainmentu. Podobně to má Mercedes třídy S, třídy E a také nový Mercedes třídy A.

První seznámení plynového pedálu s podlahou rezultovalo spíše ve zklamání. Mercedes GLC F-CELL není žádný velký závodník. Ba co víc, akcelerace mi přišla velmi slabá. Je potřeba s tím počítat, což se nám potvrdilo při najíždění na rušnou třídu ve městě Stuttgart. V průběhu jízdy jsem nepostřehl nic, co by mi mělo říci, že právě řídím auto s netypický pohonem. Prostě usednete, zařadíte a jedete. Je vám vlastně úplně jedno, jaký pohon se zrovna stará o to, aby auto jelo. Vy prostě jedete, pohodlně a tiše. Rozdíl mezi klasickým elektromobilem snad nejde ani postřehnout.

Dojezd rozhodně nebude nikoho limitovat. Kombinovaně jde o asi 500 kilometrů. Kdybyste neměli žádnou energii v bateriích, tak půjde o dojezd zhruba o 70 kilometrů nižší. Trápit vás to však nemusí, protože dotankování dvou nádrží, které pojmou 4,4 kilogramů vodíku, zabere tři minuty.

Do České republiky se GLC F-CELL i z důvodu chybějících vodíkových stanic nepodívá. Situace v Německu je o poznání jiná. Síť stanic je tam větší a co víc, pořád se zvětšuje. I tak jistě udělal Mercedes dobře, že postavil auto, které jde i nabíjet klasickými elektromobilními nabíječkami.


Zdroj:

https://fdrive.cz/clanky/projeli-jsme-vodikovy-mercedes-opravdu-je-to-hudba-budoucnosti-prvni-jizdni-dojmy-2861

členové platformy

ČVUT FS
ÚJV Řež a.s.
VŠCHT Praha
UNITED HYDROGEN, a.s.
Centrum výzkumu Řež s.r.o.
Unipetrol
Pražská plynárenská, a.s.
Leancat s.r.o.
Český plynárenský svaz (ČPS)
GREEN REMEDY, s.r.o.
DEVINN – Development Innovation
Projekt ČESKÁ VODÍKOVÁ TECHNOLOGICKÁ PLATFORMA 2020 je spolufinancován Evropskou unií

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.