11182018ne

Novinky

V Koreji jezdí linkové autobusy na vodík. Jsou bezemisní a velmi tiché

Korejské město Ulsan zahájilo provoz dvou elektrobusů, které si samy vyrábějí elektřinu ve vodíkových palivových článcích. Jsou první z celkem tisícovky takových autobusů, které mají do čtyř let jezdit po celé Koreji. V Česku jezdil autobus na vodík už před téměř deseti lety.

Dva autobusy značky Hyundai s vodíkovými palivovými články začaly v pondělí jezdit na 56 km dlouhé lince v jihokorejském Ulsanu. Na rozdíl od dieselových autobusů neprodukují emise (nebo alespoň ne ty lokální - podle toho, jak se vyrábí vodík pro jejich provoz) a jsou tiché.

Město Ulsan dostane 30 dalších takových autobusů na další městské linky, a to během příštího roku, uvedlo jihokorejské ministerstvo obchodu, průmyslu a energetiky. Zmíněná tisícovka strojů má po celé zemi jezdit do roku 2022 a má být součástí snahy o zmírnění problémů se znečištěním vzduchu.

Kromě toho má pomoci propagovat vodíková vozidla jako prostor, kde může korejská ekonomika dále růst. Automobilka Hyundai chce v souvislosti s tím investovat 900 miliard wonů (17,9 miliardy korun) do rozvoje výrobních kapacit pro vodíková vozidla.

Vodíkový autobus jezdil v Česku už v roce 2009

Korejské vodíkové autobusy však nejsou světově první. Středočeským městem Neratovice jeden takový jezdil od roku 2009 téměř deset let, a byl to dokonce stroj vyvinutý u nás - v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.

Dnes je podle slov Aleše Doucka z ÚJV Řež autobus stále provozuschopný, ale na linkovém provozu již nasazen není. Byl to prototyp a z jeho provozu bylo prý vytěženo všechno, co bylo očekáváno.


Zdroj:

https://www.novinky.cz/auto/486966-v-koreji-jezdi-linkove-autobusy-na-vodik-jsou-bezemisni-a-velmi-tiche.html

členové platformy

ČVUT FS
ÚJV Řež a.s.
VŠCHT Praha
UNITED HYDROGEN, a.s.
Centrum výzkumu Řež s.r.o.
Unipetrol
Pražská plynárenská, a.s.
Leancat s.r.o.
Český plynárenský svaz (ČPS)
GREEN REMEDY, s.r.o.
DEVINN – Development Innovation
Projekt ČESKÁ VODÍKOVÁ TECHNOLOGICKÁ PLATFORMA 2020 je spolufinancován Evropskou unií

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.