02232018

Novinky

V roce 2030 bude západní Evropa vyrábět pouze 5 % aut. Většinu produkce převezme Asie, věří šéfové automobilek

Manažeři automobilek se domnívají, že do roku 2025 zanikne 50 % kamenných dealerství. Budoucnost neleží jen v bateriích, šéfové dále sázejí na vodík. Vyplývá to z devatenáctého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo devět set výkonných manažerů ze 42 zemí, včetně České republiky.

Otázka pohonu budoucnosti je ve světě automobilů nadále číslem jedna. Za hlavní trend šéfové automobilek pokládají rozvoj vodíkových technologií – do roku 2040 by ji podle nich mělo využívat každé čtvrté vozidlo. Šéfové automobilek také očekávají další konsolidaci trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 % všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude již méně než 5 %. Vyplývá to z každoročního průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, ve kterém odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky.    

„Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat. Na současném rostoucím trhu automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích. S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor.


Budoucnost pohonů je pestrobarevná

Šéfové automobilek předpokládají, že v roce 2040 budou na silnicích rovnoměrně zastoupeny různé druhy pohonů – z 26 % bateriemi poháněné vozy, z 25 % automobily na vodík, 25 % vozů se spalovacím motorem a 24 % hybridů. Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává. Nejoptimističtější jsou v pohledu na elektromobilitu představitelé čínských firem, kteří se v tomto výrazně odlišují od zbytku světa. Naopak nejpesimističtější jsou představitelé indických firem, což zřejmě souvisí se stavem infrastruktury druhé nejlidnatější země světa.

Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.
Konsolidace trhu a přesun těžiště výroby do Asie
74 % šéfů automobilek se domnívá, že v globální produkci automobilů výrazně poroste vliv Asie, především Číny a podíl západní Evropy se naopak postupně sníží pod 5 %. Čínu také většina z nich vnímá jako nejvhodnější zemi pro uvedení nových technologií a inovací na trh, zejména pokud jde o elektromobilitu a mobilitu jako službu.

„Čínské aglomerace bojují se znečištěním. Tlak na rozvoj elektromobility je proto silný právě v této zemi. Přehlcená města navíc nabízejí prostor pro rozvoj služeb mobility. Čínský trh tak nabízí unikátní příležitosti pro rozvoj obou těchto technologií zároveň,“ říká Jan Linhart a dodává: „Tradiční automobilky se budou potýkat nejen s novou konkurencí na asijských trzích, ale i s konkurencí ze strany velkých ICT společností. Z jejich strany je patrný pokles zájmu o vývoj vlastních aut, o to více si ale budou chtít ukousnout z koláče služeb spojených se službami mobility a konektivitou. Můžeme proto čekat další konsolidaci trhu a zajímavá spojení tradičních a nových hráčů.“


Až polovina klasických dealerství do roku 2025 zanikne

Více než polovina šéfů automobilek se domnívá, že 30–50 % klasických dealerství do roku 2025 zanikne. Jejich názor se opírá o fakt, že roste nabídka koupě automobilů po internetu. S tvrzením, že budoucnost prodeje automobilů je právě v online prodeji, souhlasí bezmála 80 % šéfů automobilek.

„Proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na jejich prodejce. Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“uzavírá Jan Linhart.

Ucelené výsledky průzkumu najdete v interaktivní verzi na www.kpmg.com/GAES2018.


O průzkumu

Devatenáctého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey se zúčastnilo 907 respondentek a respondentů z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu. Vybíráni byli tak, aby vzorek zahrnoval nejen tradiční výrobce automobilů, ale také zástupce ICT společností. Třetina respondentů zastupuje evropské společnosti, 15 % reprezentuje čínské společnosti, 13 % pochází se severní Ameriky, 9 % z jižní, 15 % reprezentuje Indii a přilehlé země jihovýchodní Asie, 9 % zbytek Asie včetně Japonska a Jižní Koreje. Tři čtvrtiny společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu dolarů, polovina pak vyšší než 10 miliard dolarů.


Zdroj:

https://home.kpmg.com/cz/cs/home/pro-media/tiskove-zpravy/2018/01/gaes-2018.html

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.