11202017po

Bart Biebuyck: „Při vývoji vodíkových technologií se partnerství soukromého a veřejného sektoru osvědčilo“

V TT č. 16 jsme v článku „Éra vodíku přichází“ informovali o Světové vodíkové konferenci WHTC 2017, která se v červenci konala v Praze.
Článek přinesl informace o českém Národním akčním plánu čisté mobility (NAP-CM), který cílí na vybudování veřejných vodíkových plnicích stanic. Dále byl představen Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU). FCH JU je partnerstvím veřejného a soukromého sektoru – mezi Evropskou komisí, výzkumnými subjekty a sdružením průmyslových partnerů. Je součástí rámcového programu pro výzkum, vývoj a inovace Horizont 2020 a funguje podobně jako grantová agentura, která na evropské úrovni zastřešuje a finančně podporuje výzkumné a aplikační aktivity v této oblasti. Do FCH JU se zatím zapojilo sedm česk ých výzkumných a průmyslových subjektů. Nejúspěšnějším z nich je Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, která již řeší čtyři výzkumné projekty a nově získala financování pro pátý podpůrný projekt, který umožní výuku studijního oboru „Vodíkové a membránové technologie“ v angličtině. V tomto vydání navazujeme rozhovorem s výkonným ředitelem FCH JU Bartem Biebuyckem.

Blíží se konec fosilních paliv. Slovenská rafinérie sází na vodíkové články

Podle tzv. „Bílé knihy o dopravě" by se do roku 2050 měly emise z dopravy snížit oproti roku 1990 o šedesát procent. Na ambici šetřit ropou a omezit fosilní paliva, musí reagovat i jejich výrobci. Ve slovenské rafinerii Slovnaft jsou přesvědčení, že ropa ještě pár let vydrží, přesto se ale chystají na pumpách otevřít rychlodobíjecí stanice nebo síť pro sdílení kol.

Je století páry zpět? Vůz Mirai jezdí na vodík

Toyota v oblasti vodíkových technologií aktivně figuruje již od roku 1992 a po 20 letech vývoje všech nezbytných technologií uvedla na trh první sériově vyráběný vodíkový model Mirai. Vůz poháněný palivovými články spotřebovává vodík namísto benzínu či nafty. Přesněji řečeno jej pohání elektromotor, který využívá elektřinu vyráběnou chemickou reakcí vodíku a kyslíku v palivovém článku. Jediným vedlejším produktem vznikajícím během jízdy automobilu poháněného palivovými články je vodní pára. Vozidlo neprodukuje žádné škodlivé látky, jako např. CO2 nebo SO2 a NOx (zdroje znečištění ovzduší).

Zrychlení železničního spojení mezi ČR a Německem je o krok blíž

Německo potvrdilo, že projekty železničního spojení Praha – Drážďany – Berlín a Norimberk – Schwandorf / Mnichov – Řezno – Schwandorf – Furth im Wald – Plzeň – Praha budou přeřazeny do kategorie naléhavé potřeby. Tento krok umožní rychlejší realizaci stavby. Na setkání v Karlových Varech o tom ministra dopravy Dana Ťoka informoval jeho německý protějšek Alexander Dobrindt.

Praha potvrdila nástup vodíku ve světě

Olympiáda v Tokiu v roce 2020 dostane asi přívlastek „vodíková“. O rok později má v Německu být zahájena rozsáhlá výroba palivových článků. I to jsou některé z důležitých informací, které zazněly na Světové vodíkové konferenci. Uskutečnila se od 9. do 12. července v Praze.

Akce aktuální

12 12. 2017
European Fuel Cell Technology & Applications

December 12-15, 2017, Naples, Italy

24 1. 2018
Hydrogen & Fuel Cells Energy Summit

January 24 - 25 2018, Brussels, Belgium

03 7. 2018
13th EUROPEAN SOFC & SOE FORUM

July 3-6 2018, Lucerne, Switzerland

Facebook

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.